Abstract
Case studies of children with autism indicate that there are still many patterns in therapy and that assessing the abilities of non-speaking children is a huge problem. The search for individually-adapted communication strategies should be emphasised. Writing offers great opportunities for communication, however, it is often not offered to nonspeaking children, especially those with profound perceptual disorders.
References
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2008), Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu wczesnodziecięcego, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, red. Jolanta Panasiuk, Stanisław Grabias, Tomasz Woźniak, Lublin, s. 99–105.
Cieszyńska-Rożek Jagoda (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii neurobiologii i językoznawstwa, Kraków.
Grabias Stanisław (2001), Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Krasowicz-Kupis Grażyna, Awramiuk Elżbieta (2017), Psychologiczny model nabywania czytania i pisania w języku polskim – perspektywa rozwojowa i kliniczna, w: Zaburzenia komunikacji pisemnej, red. Aneta Domagała, Urszula Mirecka, Gdańsk.
Orłowska-Popek Zdzisława (2018), Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących, Kraków. DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840720
Sedivy-Mączka Katarzyna (2019), Stymulacja komunikacji językowej dzieci z autyzmem, Kraków.
Sedivy-Mączka Katarzyna (2021), Activation of an Articulation Pattern in Non-Verbal Children, w: Neurocognitive Dimensions of Speech, red. Halina Pawłowska-Jaroń, Anna Siudak, Nowa Logopedia, t. 10, Kraków, s. 107–110.
Wianecka Elżbieta (2008), Manualne Torowanie Głosek (MTG), Kraków.
Wiejak Katarzyna, Krasowicz-Kupis Grażyna, Awramiuk Elżbieta (2017), Językowe uwarunkowania wczesnych umiejętności czytania i pisania na podstawie oceny nauczyciela z wykorzystaniem skali prognoz edukacyjnych IBE, „Psychologia Wychowawcza”, nr 11, s. 41–63.
License
Copyright (c) 2022 Katarzyna Sedivy-Mączka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).