Tworzenie „miejsc kompletnych” w procesie nauczania projektowania urbanistycznego zorientowanego na rozwiązywanie realnych problemów przestrzennych. Przykład działań podejmowanych na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej
PDF

Słowa kluczowe

projektowanie miejsc kompletnych
planowanie uspołecznione
projektowanie włączające i zorientowane na problemie

Jak cytować

Kaźmierczak, B., & Pazder, D. (2019). Tworzenie „miejsc kompletnych” w procesie nauczania projektowania urbanistycznego zorientowanego na rozwiązywanie realnych problemów przestrzennych. Przykład działań podejmowanych na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej. Rozwój Regionalny I Polityka Regionalna, (45), 123–139. https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.45.09

Abstrakt

Artykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z projektowaniem „miejsc kompletnych” – rozumianych jako przyjazne i atrakcyjne społecznie przestrzenie publiczne. Podkreślono ważność włączania do procesu projektowego lokalnych społeczności, by opracowywane koncepcje projektowe w jak największym stopniu odpowiadały realnym potrzebom. W artykule ukazano ideę kreowania „miejsc kompletnych” stanowiącą element procesu dydaktycznego realizowanego na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej i w ramach współpracy z otoczeniem zewnętrznym. Zaprezentowany przykład uczenia się opartego na współpracy przy rozwiązywaniu realnych problemów przestrzennych wydaje się przydatnym narzędziem służącym promowaniu idei planowania uspołecznionego oraz poprawy jakości przestrzeni wspólnej. Przedstawiony został przykład badawczy długotrwałej współpracy między instytutami akademickimi a gminą Tarnowo Podgórne, w rezultacie której powstaje kompleks obiektów wraz z otaczającą przestrzenią publiczną, którego celem jest integracja i budowanie wspólnoty obywatelskiej wśród lokalnej społeczności.

https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.45.09
PDF

Bibliografia

Augé M. 1995. Non-Places. Introduction to an Anthropology of Supermodernity, Verso, London.

Canter D. 1977. The Psychology of Place. London.

Montgomery J. 2003. Cultural Quarters as Mechanism for Urban Regeneration. Pt 1. Conceptualizing Cultural Quarters. Planning, Practice and Research, 18, 4.

Clarke A.J. 2016. The New Design Ethnographers 1968–1974: Towards a Critical Historiography of Design Anthropology. [W:] R.Ch. Smith, K.T. Vangkilde, M.G. Kjærsgaard, T. Otto, J. Halse, T. Binder (red.), Design Anthropological Futures. London, New York.

Dober R.P. 1992. Campus design. New York.

Dovey K. 1985. An ecology of place and placemaking: Structures, processes, knots of meaning. [W:] K. Dovey, P. Downtown, G. Missingham (red.), Place and Placemaking. Proceedings of the PAPER 85 Conference. Australia, Melbourne.

Doxiadis C.A. 1968. Ekistics: An Introduction to the Science of Human Settlements. New York.

Halse J., Boffi L. 2016. Design Interventions as a Form of Inquiry. [W:] R.Ch. Smith, K.T. Vangkilde, M.G. Kjærsgaard, T. Otto, J. Halse, T. Binder (red.), Design Anthropological Futures. London, New York.

Kaźmierczak B. 2018. Turystyka zrównoważona czynnikiem aktywizacji małych miast. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.

Kaźmierczak B., Matusewicz T., Pazder D. 2018. Sztuka w przestrzeni miasta jako środek kreacji i aktywizacji społecznej przestrzeni publicznych miasta. Na przykładzie studialnym Poznania. Architecturae et Artibus, 9(4). Białystok.

Kaźmierczak B., Pazder D. 2018. Complete places visioning – collaborative and problem-based learning in urban planning. Example of the Faculty of Architecture Poznan University of Technology in Poland. European Journal of Social Sciences Education and Research by De Gruyter Journals, 5, 3: September–December.

Kaźmierczak B., Pazder D. 2018. Landscape restoration as a tool of high quality public space creation – case study of Wilda district in Poznan, Poland. Scholars Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 6, 7.

Pazder D. 2018. Obszary kreatywności – creative syntax jako czynnik ożywiania śródmieść. Monografia. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.

Pazder D., Wnuk K., Wysoczyńska Z. 2018. Sukces studentów Wydziału Architektury!. Głos Politechniki, styczeń/luty 2018. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Sanetra-Szeliga J. 2016. Kultura i rozwój miast. Wyzwania XXI wieku. [W:] K. Broński, R. Kusek, J. Sanetra-Szeliga (red.), Pamięć, wybór i tożsamość. Szkice o mieście. Kraków.

Zbierska-Salameh S. 2017. Centrum Tarnowa coraz bliżej! Bezpłatne pismo Gminy Tarnowo Podgórne, 7(316): lipiec.

Strony internetowe https://www.pps.org/article/what-is-placemaking