Abstrakt
The aim of this article is, on the one hand, to show Franz Joseph Gall as an important figure for setting up the ideological framework for modern biopolitics and, on the other, to look at the literary traces of his personal engagement in this endeavour. In the first part, we place his thought in the ideological context of the 18th and 19th century; the second one analyses the images of the patients created by the author, in order to show their different configurations: while some appear as reduced to the role of homo sacer (Giorgio Agamben’s term), others are inscribed in a dignifying discourse. We look at the political implications of this situation.
Bibliografia
Agamben, G. (1997). Homo sacer. Le pouvoir souverain et la vie nue. Paris : Gallimard.
Agamben, G. (2008). Co zostaje z Auschwitz. Warszawa : Sic!
Balzac, H. (1965). Avant-propos. In OEuvres Complètes de Honoré de Balzac. La Comédie
Humaine. Études de Moeurs : Scènes de la Vie Privée. Vol. I. (pp. XXV-XXXVIII). Paris : Louis Conard.
Bichat, X. (1852). Recherches physiologiques sur la vie et la mort. Paris : Victor Masson & Charpentier.
Cabanis, P.-J.G. (1805). Rapports du physique et du moral de l’homme. Paris : Crapelet.
Dictionnaires d’autrefois. URL : https://artfl-project.uchicago.edu/content/dictionnaires-dautrefois
Esposito, R. (2009 [2007]). Tercera persona. Política de la vida y filosofía de lo impersonal. Buenos Aires & Madrid : Amorrortu.
Esposito, R. (2011). El dispositivo de la persona. Buenos Aires, Madrid : Amorrortu.
Foucault, M. (1963). La naissance de la clinique. Paris : PUF.
Foucault, M. (1997). « Il faut défendre la société ». Cours au Collège de France, 1975-76. Paris : Hautes études & Gallimard/Seuil.
Foucault, M. (2004). La naissance de la biopolitique. Paris : Hautes études & Gallimard/Seuil.
Gall, F. J. (1825). Sur l’origine des qualités morales et des facultés intellectuelles de l’homme, et sur les conditions de leur manifestation. Paris : J.B. Baillière.
Reynaud-Paligot, C. (2014). Construction and Circulation of the Notion of Race in the Nineteenth Century. In N. Bancel et al., The Invention of Race. Scientific and Popular Representations (pp. 87-97). New York : Routledge.
Samoyault, T. (2008). La banlieue du roman : l’espace du personnage secondaire. Dossier Banlieues de la théorie. URL : http://www.fabula.org/atelier.php?Espace_du_personnage_secondaire
Séginger, G. (2011). Présentation. Penser et rêver le vivant. Romantisme 4 (154), 3-20.
Staum, M. S. (2014). Cabanis: Enlightenment and Medical Philosophy in the French Revolution. Princeton : Princeton University Press.
Thomson, A. (2008). Bodies of Thought: Science, Religion, and the Soul in the Early Enlightenment. New York : Oxford University Press.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).