Abstrakt
The aim of this article is to bring to the attention of the scholars the writings of Cettina Natoli Ajossa (1867-1913), Sicilian noblewoman, who published several novels in which the Romantic paradigm is questioned and the crisis of the Nineteenth-Century world is highlighted. Particularly relevant the autobiographical memoir of Messina earthquake: it focuses upon the bitter conflict between classes, giving us the meaning of the end of an era.
Bibliografia
Bandini Buti, M. (1941-1942). Aiossa Natoli Concettina. In M. Bandini Buti, Poetesse e scrittrici. Enciclopedia bio-bibliografica (vol. II, p. 22). Roma: Istituto Editoriale Italiano C. Tosi.
Billiani, F. (2008). Delusional Identities: The Politics of the Italian Gothic and Fantastic in Iginio Ugo Tarchetti’s Trilogy Amore nell’arte and Luigi Gualdo’s Short Stories, “Allucinazione”, “La canzone di Weber” and “Narcisa”. Forum for Modern Language Studies, 44, 4, 480-499.
Bombara, D. (2017). Leggere per vivere. La lettura come paradigma interpretativo del reale nelle scrittici siciliane dell’Otto-Novecento. In A. Nemesio (Ed.), Il lettore nel testo (pp. 66-91). Torino: Trauben.
Canevazzi, G. (1898). Cettina Natoli-Ajossa (Espero). In G. Canevazzi, Profili di scrittrici italiane (pp. 119-133). Lecce: Lazzaretti.
Crotti, I. (1992). Lo sperimentalismo di Tarchetti. In I. Crotti, R. Ricorda (Eds.), Scapigliatura e dintorni (pp. 37-47). Padova: Piccin.
Desideri, G. (1989). Il fantastico. In A. Asor Rosa (Ed.), Letteratura italiana. Storia e geografia (vol. III: L’età contemporanea, pp. 969-998). Torino: Einaudi.
Fiandra, E. (2005). Desiderio e tradimento. L’adulterio nella narrativa dell’Ottocento europeo. Roma: Carocci.
Goudet, J. (1976). D’Annunzio romanziere. Firenze: Olschki.
Gusso, V. (1999). La lettura corporea. Il rapporto tra fisicità e pratica del leggere in una selezione di brani di autori ottocenteschi. Biblioteche oggi, 4, 64-74.
Luperini, R. (2015). Un cambiamento di paradigma: trasformazione della figura dell’adultera e fine del romanzo d’adulterio tra Otto e Novecento. In E. Villari (Ed.), L’adulterio nel romanzo (pp. 221-236). Pisa: Pacini.
Malcovati, F. (2015). Perché non spegnere la candela, quando non c’è più niente da guardare? L’adulterio in Anna Karenina. In E. Villari (Ed.), L’adulterio nel romanzo (pp. 105-136). Pisa: Pacini.
Melani, C. (2006). Effetto Poe. Influssi dello scrittore americano sulla letteratura italiana. Firenze: University Press.
Molonia, G. (2014). Cettina Natoli Ajossa. In M. D’Angelo, G. Molonia (Eds.), Donne a Messina. Storia delle donne come storia della città (pp. 154-155). Messina: MD Edizioni.
Natoli, C. [Eola] (1886). Margherita Royn. Una storia d’amore. Napoli: Tipografia privata.
Natoli, C. [Espero] (1890). Fiori di serra. Palmi: Lopresti.
Natoli, C. [Espero] (1896). Fiocco di neve. Milano: Galli.
Natoli, C. [Espero] (1899). Fin ch’io viva e più in là. Napoli: Pierro e Veraldi.
Natoli, C. [Espero] (1901). Serate d’inverno. Napoli: Pierro e Veraldi.
Natoli, C. [Espero] (1902). Granelli inutili. Rocca S. Casciano: Cappelli.
Natoli, C. [Espero] (1912). Verso la vita. Napoli: Trani.
Natoli, C. (1914). Le mie cinque giornate. Messina 28 dicembre 1908 – 1 gennaio 1909. Napoli: Cimmaruta.
Santoro, A. (1987). "arratrici italiane dell’Ottocento. Napoli: Federico & Ardia.
Santoro, A. (1992). Narrativa di fine Ottocento: le scrittrici e il pubblico. Italiana, IV, 103-126.
Santoro, A. (2006). Cettina Natoli Ayossa Grifeo. In M. Fiume (Ed.), Siciliane. Dizionario biografico (pp. 761-762). Siracusa: E. Romeo.
Scherpe, K.R. (2015). La lettera “A” e altri media nel romanzo d’adulterio. In E. Villari (Ed.), L’adulterio nel romanzo (pp. 137-156). Pisa: Pacini.
Soldani, S. (Ed.). (1989). L’educazione delle donne: scuole e modelli di vita femminile nell’Italia dell’Ottocento. Milano: Franco Angeli.
Tanner, T. (1990). L’adulterio nel romanzo. Contratto e trasgressione, trad. G. Pomata (ed. or. Adultery in the "ovel. Contract and Transgression, The Johns Hopkins University Press, 1979). Genova: Marietti.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).