Abstrakt
This article attempts to look at migration from an anthropological perspective, especially at the issues of integration and the changes seen in the identity of migrants. Motivation and readiness for change, along with the existing stereotypes and personal experiences of a migrant, constitute successful adaptation in a new place of residence. One of the most important elements of integration in a new society is the knowledge of this group’s language, it facilitates entering the community and is very important in terms of the reproduction of one’s identity in the new place of residence. The recreation of one’s identity is necessary, because a migrant is placed in a completely new reality in which his / her previous social role and status are different. The creation of identity happens in between the two concepts of familiarity and foreignness. The description of the above-mentioned topics was based on the partially structured interviews with Brazilians living in Poznań for at least 2 years. The bibliographies included form the basis of the anthropological analysis of migration.Bibliografia
Buchowski, M., Schmidt, J. (Eds.) (2012). Migracje a heterogeniczność kulturowa. Na podstawie badań antropologicznych w Poznaniu. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Demska, U., Kamińska, S. (2001). Wpływ wizji historycznej, religii i języka na akulturację; trzy przykłady – Vida, Violetta, Maria. In H. Malewska-Peyre, Swojskość i obcość. O akulturacji imigrantów w Polsce (pp. 68-84). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Grzymała-Kazłowska, A. (2007). Konstruowanie „innego”. Wizerunek imigrantów w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Jakimowicz-Ostrowska, I. (2009). Czy język jest elementem kształtującym współczesną europejską tożsamość? In G. Piwnicki, S. Mrozowska (Eds.), Jednostka ‒ społeczeństwo ‒ państwo wobec megatrendów współczesnego świata (pp. 162-187). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kawaczyńska-Butrym, Z. (2009). Migracje. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kolbowska, K. (2010). Capoeira w Polsce. Wędrowanie wątków kulturowych. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.
Kownacka, E., Tempska, A. (2001). Poczucie swojskości i obcości w procesie akulturacji. In H. Malewska-Peyre (Ed.), Swojskość i obcość: o akulturacji imigrantów w Polsce (pp. 114-143). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Kusztal, A. (2009). Zagadnienie tożsamości europejskiej w świetle manifestu Jurgena Habermasa i Jacques’a Derridy z 2003 r. In G. Piwnicki, S. Mrozowska (Eds.), Jednostka ‒ społeczeństwo ‒ państwo wobec megatrendów współczesnego świata (pp. 113-146). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Mach, Z. (1998). Niechciane miasta. Migracja i tożsamość społeczna. Kraków: Universitas.
Metykova, M. (2010). Only a mouse click away from home: transnational practices of eastern European migrants in the United Kingdom. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/232830917_Only_a_mouse_click_away_from_home_transnational_practices_of_Eastern_European_migrants_in_the_United_Kingdom.
Niedźwiecki, D. (2010). Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku. Kraków: Nomos.
Pessoa, F. (1982/2008). Livro do Desassossego. Lizbona: Relógio d’Água.
Zamojski, J. (1995). Migracje masowe ‒ czynnik przemian społeczeństw współczesnych. In J. Zamojski (Ed.), Migracje i społeczeństwo (pp. 56-78). Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
Znaniecki, F. (1990). Współczesne narody. Warszawa: PWN.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).