Abstrakt
The purpose of this paper is to critically review some of the main theoretical tenets in Ezequiel Martínez Estrada’s pessimistic stance about the Argentinean history and society of his time. Focusing on his critical remarks about the so-called «literatura o poesía gauchesca» as well as on his enthusiastic assessment of José Hernández’ Martín Fierro, the achievements and missing points in Martínez Estrada’s skeptical diagnosis will be underlined and put in broader philosophical context. For the Argentinean writer the controversial notion of a “superimposed reality” – as he infers its existence from the Martín Fierro – captures a kind of ambivalent metaphysical concurrence among the literary creation, the geographical setting and the sociopolitical state of the country.Bibliografia
Borges, J.L. (1997). Discusión. Madrid: Alianza.
Hernández, J. (2007). El gaucho Martín Fierro. La vuelta de Martín Fierro. Madrid: Cátedra.
Martínez Estrada, E. (1995). El hermano Quiroga. Cartas de Quiroga a Martínez Estrada. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Martínez Estrada, E. (1993). La literatura y la formación de la conciencia nacional. En L. Zea (comp.), Fuentes de la cultura latinoamericana II (pp. 13-35). México: FCE.
Martínez Estrada, E. (1958). Muerte y transfiguración de Martín Fierro. Ensayo de interpretación de la vida argentina. 2 volúmenes. México & Buenos Aires: FCE.
Martínez Estrada, E. (1956). Literatura y vida. Consultado: 3.05.09, de http://www.ensayistas.org/filosofos/argentina/eme/eme10.htm
Martínez Estrada, E. (1945). Carta a Victoria Ocampo. Consultado: 3.05.09, de http://www.ensayistas.org/filosofos/argentina/eme/eme3.htm
Mead Jr., R.G. (1956). Breve historia del ensayo hispanoamericano. México: Ediciones de Andrea.
Orgambide, P.G. (1997). Un puritano en el burdel. Ezequiel Martínez Estrada o el sueño de una Argentina moral. Rosario: Ameghino.
Oviedo, J.M. (1991). Breve historia del ensayo hispanoamericano. Madrid: Alianza.
Rama Á. (1977). El sistema literario de la poesía gauchesca. En J.B. Rivera (comp.), Poesía gauchesca (pp. IX-LIII). Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Rivera, J.M. (1987). Estética y mistificación en la obra de Ezequiel Martínez Estrada. Madrid: Pliegos.
Sarmiento, D.F. (1977). Facundo o Civilización y barbarie. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Stabb, M.S. (1969). América Latina en busca de una identidad. Modelos del ensayo ideológico hispanoamericano, 1890-1960. Caracas: Monte Ávila.
Sebreli, J.J. (2007). Martínez Estrada. Una rebelión inútil. Buenos Aires: Sudamericana.
Skirius, J. comp. (2004). El ensayo hispanoamericano del siglo XX. México: FCE.
White, H. (1978). Tropics of Discourse. Essays in Cultural Criticism. Baltimore & London: The Johns Hopkins University Press.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).