Abstrakt
In the studies on poetry by Joan Brossa, his literary inspirations from the French tradition are indicated, but his connection with Spanish-language literature is almost nonexistent. The purpose of this article is to present Brossa’s testimonies about his Federico García Lorca readings and to compare his “Sonet del pur estrèpit” (1949) with Lorca’s “Muerte” (1931). Both poems show textual and conceptual similarities and share the theme of metamorphosis, so we propose their analysis to look for possible inspirations in different philosophical and aesthetic traditions (surrealism, Ovid, Darwin, Zen Buddhism).
Bibliografia
Abril, Ch. (comis.) (1998). Brossa… piensa en Federico. Esculturas y poemas visuales de Joan Brossa. Huerta de San Vicente. Casa-Museo Federico García Lorca. Recuperat de http://www.huertadesanvicente.com/act_ficha.php?id=63.
Alegre Heitzmann, A. (1990-1991). Joan Brossa: azar y esencia de la poesía. Rosa Cúbica. Revista de Poesía, 5, 13.
Bordons, G. (1988). Introducció a la poesia de Joan Brossa. Barcelona: Edicions 62.
Brossa, J. (1974). Les ungles del guant. Ronda de Rimbaud. Barcelona: Curial.
Brossa, J. (1997). La clau a la boca. Barcelona: Barcanova. del Canto Nieto, J. R. (2007). Las metamorfosis como género literario en la antigüedad clásica y en los relatos de Kafka. EPOS, 23, 21-38. DOI: 10.5944/epos.23.2007.10541
Coca, J. (1992). Joan Brossa. Oblidar i caminar. Barcelona: Edicions de la Magrana.
Darwin, C. (1921). El origen de las especies por medio de la selección natural (trad. de A. de Zulueta). Madrid: Calpe.
Foucault, M. (1999). Estética, Ética y Hermenéutica. Obras esenciales, III (trad. de A. Gabilondo). Barcelona: Paidós.
Fuentes Vázquez, M. (1992-1993). La transformación: un recurso expresivo en Poeta en Nueva York, de Federico García Lorca. Universitas Tarraconensis. Revista de Filología, 14, 135-150.
García Lorca, F. (1997a). Obras completas, I: Poesía. Barcelona: Galaxia Gutenberg & Círculo de Lectores.
García Lorca, F. (1997b). Obras completas, II: Teatro. Barcelona: Galaxia Gutenberg & Círculo de Lectores.
García Lorca, F. (2015). Poeta en Nueva York. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Gimferrer, P. (1974). Antoni Tàpies i l’esperit català. Barcelona: Polígrafa.
Koczanowicz, L. (2018). Tożsamość jako niewygoda. Dwie genealogie nowoczesnej hamartii. Teksty Drugie, 2, 335-353.
Koczanowicz, L. (2020). Anxiety and Lucidity. Reflections on Culture in Times of Unrest. Nova York: Routledge. DOI: 10.18318/td.2018.2.21
Kurek, M. (2007). “Un nou vers demana feina”. Sonet w poetyckich poszukiwaniach Joana Brossy. Dins T. Eminowicz-Jaśkowska & A. Sawicka (eds.). Almanach kataloński (Katalonia – Walencja – Baleary – Andorra) (p. 115-130). Cracòvia: Księgarnia Akademicka.
Kurek, M. & Ziarkowska, J. (2014). “Ellos son el compendio y la breve crónica del tiempo”. Los actores en el metateatro de Federico García Lorca y de Joan Brossa. Dins K. Kumor & K. Moszczyńska-Dürst (eds.). Del gran teatro del mundo al mundo del teatro. Homenaje a la Profesora Urszula Aszyk (p. 267-277). Varsòvia: Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos.
Lautréamont, C. de (2016). Les Chants de Maldoror. Brusselles: UltraLetters.
Mora, M. (1998, 11 de juny). Brossa recrea “el duende y la alegría” de Lorca. El País. Recuperat de https://elpais.com/diario/1998/06/11/cultura/897516004_850215.html.
Rimbaud, A. (1972). OEuvres complètes (ed. d’Antoine Adam). París: Gallimard.
Suzuki, D. T. (2006). Introducción al budismo zen (trad. de H. V. Morel). Buenos Aires: Kier [Publicat originalment el 1934].
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).