Abstrakt
The present paper attempts to give an otline of the expressiveness of the discourse encountered in the mass media. Examples are drawn from selected Polish and French periodicals retrieved from the Internet: le Monde, Libération, Tribune, Newsweek, Gazeta Wyborcza. The political stance of these titles is characterized alongside. Main focus is laid on headlines which on account of their localization usually abound most with conspicuous discursive effects, including the ones having specifically expressive character. A priviledged position of the mass media in approaching real life problems is discussed first. Then, various wording techniques implemented in press titles are subject to a thorough analysis. Expressiveness and establishing a particular ranking of values are viewed as two concurrent and close-knit phenomena. Furthermore, expressiveness is shown to reflect current political trends and to comply with main characters of political regime in a given community. Finally, examples exhibiting a high degree of expressive markedness are analyzed. Their peculiar linguistic features result, among others, from delexicalization, NPs exhibiting a strong axiological bias, and neologisms.Bibliografia
Awdiejew, Aleksy (2007): Gramatyka interakcji werbalnej. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bralczyk, Jerzy (1987): « O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych ». Acta Universitatis Upsaliensis University – Studia Slavica Upsaliensia 24.
Charadeau, Patrick (1997): Le discours d’information médiatique. La construction du miroir social. Paris : Nathan.
Charadeau, Patrick (2005): Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours. Louvain-la-Neuve : De Boeck-Ina.
Charadeau, Patrick (2006): « Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives ». Semen 22: Énonciation et responsabilité dans les médias. URL : <http://semen.revues.org/document2793.html>.
Głowiński, Michał, (1990) : Nowomowa po polsku. Warszawa : Wydawnictwo PEN.
Hałas, Bożena; Wojciechowska, Anna (1999): « Kontekst a innowacje leksykalne w prasie ». Poradnik Językowy 8-9 : 64-72.
Kamińska-Szmaj, Irena (2001): Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku. Wrocław : Wydawnictwo Europa.
Kerbrat-Orecchioni, Catherine. (1980): L’énonciation de la subjectivité dans le langage. Paris : Librairie Armand Colin.
Koren, Roselyne (2006): « La responsabilité des Uns dans le regard des Autres : l’effacement énonciatif au prisme de la prise de position argumentative ». Semen 22 : Énonciation et responsabilité dans les médias. URL : <http://semen.revues.org/document2820.html>.
Lorda, Clara-Ubaldina (2001): « Les articles dits d’information : la relation de déclarations politiques ». Semen 13. Genres de la presse écrite et analyse de discours. URL : <http://semen.revues.org/document2625.html>.
Rabatel, Alain; Chauvin-Vileno, Andrée (2006): « La question de la responsabilité dans l’écriture de presse ». Semen 22. Enonciation et responsabilité dans les médias. URL : <http://semen.revues.org/document2792.html>.
Rey, Alain; Chantreau, Sophie, (1993): Dictionnaire des expressions et locutions. Paris : Dictionnaires Le Robert.
Rey-Debove, Josette; Rey, Alain (1994): Le nouveau Petit Robert. Paris : Dictionnaires Le Robert.
Sullet-Nylander, Françoise (2005): « Jeux de mots et défigements à La Une de Libération (1973-2004) ». Langage et société 112 :111-139. URL : < http://www.cairn.info/revue-langage-etsociete-2005-2-page-111.htm>.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).