Abstrakt
The article analyzes the way in which the modern car-advertisement defines the identity of women as potential purchasers – to whom it is designed to get through. The research includes language and iconic instruments by which this type of advertisement aims to create a feminized market of products formerly recognized as traditionally masculine. The identification of the addressee of each publicity material might be subsumed under a set of stereotypes, thus enabling advertisers to get across their message using the code of addressee’s own values. The present paper concentrates on the linguistic specifity of the ads for high-tech goods (automobiles) targeting the feminine public and eventually points out their high degree of markedness according to the sex of addressees. Discourse analysis and a closer look at linguistic means appearing in French, Spanish and Polish automotive commercials both reveals a stereotyped woman’s image and shows how they happen to perpetutate it.Bibliografia
Amossy, Ruth (2000): L’Argumentation dans le discours. Paris : Nathan.
Amossy, Ruth; Herschberg-Pierrot, Anne (1997): Stéréotypes et clichés. Paris : Nathan.
Khaznadar, Edwige; Baider, Fabienne; Moreau, Thérèse (2007): « Les enjeux de la parité linguistique ». Nouvelles Questions féministes 26/3 : 4-12. URL : <http://lmsi.net/spip.php?article697>. Dernier accès : le 19 septembre 2012.
Bailly, Sophie (2001): « Les hommes et les femmes : deux communautés ethnolinguistiques ? Étude des représentations des différences locutoires sexuelles ». In : Nigel Armstrong, Cécile Bauvois, Kate Beeching, Marielle Bruyninckx [eds.]. La Langue française au féminin. Le sexe et le genre affectent-ils la variation linguistique ? Paris : L’Harmattan, 77-100.
Bourdieu, Pierre (1998): La Domination masculine. Paris : Seuil.
Buffon, Bertrand (2002): La Parole persuasive. Paris : PUF.
Correa García, Ramón Ignacio; Guzmán Franco, Maria Dolores; Aguaded Gómez, José Ignacio (2000): La mujer invisible. Una lectura disidente de los mensajes publicitarios. Huelva : Edición del Grupo Andaluz de Pragmática.
Héritier, Françoise (1996): Masculin / Féminin. La Pensée de la différence. Paris : Odile Jacob.
Héritier, Françoise (2002): Masculin / Féminin II. Dissoudre la hiérarchie. Paris : Odile Jacob.
Kacprzak, Alicja (2009): Vous êtes ce que vous achetez ou comment la publicité identifie le récepteur féminin. In : Alicja Kacprzak [ed.]. Aspects interculturels de la communication. Warszawa : Instytut Lingwistyki Stosowanej UW.
López Díaz, Montserrat (2004): Publicité, intradiscours et interdiscours. In : Béatrix Marill aud, Pierre Marill aud, Robert Gauthier [eds.]. L’Intertextualité: 24e Colloque d’Albi Langages et Signification. Toulouse : CALS-CPST, 165-176.
López Díaz, Montserrat (2007): « Stéréotypes, reproduction et subversion dans la publicité ». In: Henri Boyer [ed.]. Stéréotypage, stéréotypes : fonctionnements ordinaires et mises en scène. Tome 1 : Média(tisation)s. Paris : L’Harmattan, 195-206.
Löwy, Ilana (2006): L’Emprise du genre. Masculinité, féminité, inégalité. Paris : La Dispute.
Riot-Sarcey, Michèle (2002/2008): Histoire du féminisme. Paris : La Découverte.
Yaguello, Marina (1978/2002): Les Mots et les Femmes. Essai d’approche sociologique de la condition féminine. Paris : Payot.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).