Abstrakt
This article examines the representation of the environment in the Canti by Giacomo Leopardi. The author seeks to show the Leopardian environment as a place where history, nature and the cosmos intersect. The immensity and simultaneity of these three elements determines the way the lyric subject inhabits the world. Leopardi’s poetic focus is on his painful experience of the environment, which remains an indifferent and destructive agent. The poet deconstructs classical and romantic models of nature and culture by appealing to the aesthetics of the sublime, which unlike Kant is not the means of understanding but the way to experience the planetary character of existence.
Bibliografia
Benedetti, C. (2021). La letteratura ci salverà dall’estinzione. Torino: Einaudi.
Bruni, R. (2014). Da un luogo alto. Su Leopardi e il leopardismo. Firenze: Lettere.
Charbonnier, P. (2020). Abondance et liberté. Une histoire environnementale des idées politiques. Paris: La Découverte. https://doi.org/10.3917/dec.charb.2020.01 DOI: https://doi.org/10.3917/dec.charb.2020.01
Citati, P. (1996). La luce della notte. I grandi miti nella storia del mondo. Milano: Mondadori.
Domańska, E. (2013). Humanistyka ekologiczna. Teksty Drugie, 139-140, 13-32.
Harrison, Th. (2019). Towards a new ecological imagination: Post-anthropocentric Leopardi. In P. Ceccagnoli e F. D’Intino (a cura di), Costellazioni. Rivista di lingue e letterature. Eco-Leopardi. Visioni apocalittiche e critica dell’umano nel poeta della natura (pp. 125-137). Anno IV/10.
Leopardi, G. (1974). Canti. Milano: Rizzoli.
Luporini, C. (1996). Naufragio senza spettatore (L’Infinito). In C. Luporini (a cura di), Leopardi progressivo (pp. 135-143). Roma: Editori Riuniti.
Negri, A. (2015). Lenta ginestra. Saggio sull’ontologia di Giacomo Leopardi. Milano-Udine: Mimesis Edizioni.
Polizzi, G. (2015). Io sono quella che tu fuggi. Leopardi e la natura. Roma: Edizioni di Storia e Letteratura.
Scaffai, N. (2017). Letteratura e ecologia. Forme e temi di una relazione narrativa. Roma: Carocci editore.
Schontjes, P. (2020). Littérature et écologie. Le mur des abeilles. Paris: Éditions Corti.
Starobinski, J. (1964). La scoperta della libertà (1700-1789). Traduzione dal francese M. Bussino-Maschietto. Génève: Skira.
Tilgher, A. (2018). La filosofia di Leopardi e altri scritti leopardiani a cura di Raoul Bruni. Torino: Nino Aragno Editore.
Wrestling, L. (2014). Introduction. In L. Wrestling (a cura di), The Cambridge companion to literature and the environment (pp. 1-14). New York: Cambridge University Press
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).