Abstrakt
The aim of the article is to analyze the motif of the river in the novel Il comandante del fiume by Ubah Cristina Ali Farah, which appears on three planes: the level of the myth, of the representation and of the literary device. The use of the river motif demonstrates its literary potential. Furthermore, the river con- firms that the two cultures involved in postcolonial literature yield a new quality due to the acceptance and inclusion of diversity. It also affirms the writer’s autonomy from both her Somali and Italian roots. Finally, the river is established as an indispensable element for the exposition and understanding of the theme dealt by this Bildungsroman.
Bibliografia
Ahad, A.M. (2017). Towards a critical introduction to an Italian postcolonial literature: A Somali per- spective. Journal of Somali Studies, 4 (1-2), 135-169.
Ali Farah, U.C. (2014). Il comandante del fiume. Milano: 66thand2nd.
Caldiron, G. (2014). Yabar, ragazzo alla ricerca di sé. Il manifesto, 10, 22 novembre.
Campbell, J. (2007). Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem, trad. I. Kania. Kraków: Wydawnictwo Znak. (Originale The power of Myth 1988).
Casanova, A. (2014). Tre domande a …Cristina Ali Farah. Yabar e la Somalia sul lungotevere. Popoli, 59, novembre.
Ceserani, R. (2005). Fiume/fiumi. Italica, 82 (3-4), 624-643.
Clemente, A. (2015 maggio). Ubah Cristina Ali Farah tra Calvino e Pavese. Dialoghi Mediterranei, 13, 23-27.
Comberiati, D. (2009). La quarta sponda. Roma: Caravan Edizioni.
Di Maio, A. (2015 aprile 04). Un’inquieta adolescenza afroitaliana. L’Indice, 36. Eliade, M. (1993). Sacrum. Mit. Historia. Warszawa: PWN.
Fiedorczuk, J. (2015). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Franciosi, P., Lombardi, E. (1989). I padroni dei coccodrilli: note sui baxaar della Somalia. Africa: Rivista trimestrale di studi e documentazione dell’Istituto italiano per l’Africa e l’Oriente, 44 (1), 127-132.
Galeano, J.C. (2017). Om Rivers. In S. Opperman, S. Iovino (a cura di), Environmental Humanities (pp. 331-338). London-NewYork: Rowman & Littlefield International.
Iovino, S. (2020). Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza. Milano: Edizioni ambiente. Kornacka, B. (2015). Pad w literaturze padańskiej – mitotwórcza moc rzeki na podstawie opowiadań Guida Contiego. In M. Loba, B. Łuczak (a cura di), „Literatury mniejsze” Europy romańskiej 2. Między historią a mitem (pp. 127-138). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kuźma, E. (1992). Kategoria mitu w badaniach literackich. In H. Markiewicz, J. Sławiński (a cura di), Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa (pp. 76-101). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
La Porta, F. (2015). Cristina Ali Farah. Oltre la narrativa migrante. Il Sole 24ore, 08.03.2015, 25.
Lombardi-Diop, C. (2020). Filial Descent: The African Roots of Postcolonial Literature in Italy. Forum for Modern Language Studies, 56 (1), 66-77. DOI: 10.1093/fmls/cqzo58.
Łotman, J., Minc, Z. (2002). Literatura i mitologia. In B. Żyłko (a cura di), Sztuka w świecie znaków (pp. 73-90). Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Piskozub, A. (2001). Rzeki w dziejach cywilizacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Scaffai, N. (2021). Letteratura e ecologica. Forme e temi di una relazione narrativa. Roma: Carocci editore.
Vattimo, G., Rovatti, P.A. (1983). Il pensiero debole. Milano: Feltrinelli.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Barbara Kornacka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).