Abstrakt
The present paper focuses on the travel notes by Michel Vieuchange (1904-1930), a young Frenchman who decided to reach Smara, a holy Muslim city located in the middle of the desert, to describe it, and to e term used by Michel Collot means telling your life through the places that has affected you. In the case of Vieuchange’s notes the geographical descriptions intervene with the description of the personality of the traveler and form a whole. The paper shows that three cities, Tiznit, Tigilit and Smara, mark three stages of the travel and correspond to different aspects of Vieuchange’s personality.
Bibliografia
Berchet, J.-C. (2005). Introduction. In F. de Chateaubriand, Itinéraire de Paris à Jérusalem et de Jérusalem à Paris (pp. I-XX). Paris : Gallimard.
Buisine, A. (1993). L’Orient voilé. Paris : Zulma.
Chateaubriand de, F. (2005). Itinéraire de Paris à Jérusalem, éd. J.-C. Berchet. Paris : Gallimard.
Collot, M. (2011). Pour une géographie littéraire. Fabula-LhT, 8. http://www.fabula.org/lht/8/collot.html [accès : 13.03.2022]. DOI: https://doi.org/10.58282/lht.242
Girard, A. (1963). Le Journal intime. Paris : PUF.
Gregory-Guider, C.C. (2005). The “Sixth Emigrant” : Traveling Places in the Works of W.G. Sebald. Contemporary Literature, 46/3, 422-449. DOI: https://doi.org/10.1353/cli.2005.0034
Lecarme, J. & Lecarme-Tabone, É. (2015). L’Autobiographie. Paris : Armand Colin.
Lejeune, P. (1996). Le Pacte autobiographique. Paris : Seuil.
Lis, J. (1996). Le Journal d’écrivain en France dans la Ière moitié du XXe siècle : à la recherche d’un code générique. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
Meaux de, A. (2015). L’Ultime Désert. Vie et mort de Michel Vieuchange. Paris : Phébus.
Pasquali, A. (1996). Récit de voyage et autobiographie. Annali d’Italianistica, 14, 71-88.
Rey Mimoso-Ruiz, B. (2006). Le voyage au bout de soi : Michel Vieuchange (Smara, 1932). Horizons Maghrébins – Le droit à la mémoire, 54, 108-118. DOI: https://doi.org/10.3406/horma.2006.2344
Rybicka, E. (2020). Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków : Universitas.
Sokołowicz, M. (2022). Les cartes, les rêves et la réalité. La Smara de Michel Vieuchange. In D. Chłanda, M. Kamecka & M. Zawadzka (dir.), La Littérature et la carte géographique (pp. 199-208). Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Vieuchange, M. (1990). Smara. Carnets de route d’un fou du désert. Paris : Phébus.
Westphal, B. (2000). Pour une approche géocritique des textes. In B. Westphal (dir.), La Géocritique mode d’emploi (pp. 9-40). Limoges : PULIM.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).