Abstrakt
Much of the Argentine narrative of the 21st century refracts the social context, determined by capitalism and its consequences in terms of exclusion, precariousness, individualism, among others. In this framework, space and temporality are related, in some cases, to processes of isolation and self-destruction of the characters; in others, to the possibility of marginal communities which resist the impositions of the hegemonic system. In this communication, I propose the idea of refuge, as a crossing point for several theoretical categories: the image of “house/home” as a place of safety (Bachelard, 2000) and home as “chronotope of intimacy” (Arfuch, 2014). The novels construct a space that includes the historical dimension of the 21st century, through a critical vision of the hegemonic system. I will tackle these lines of analysis in Mal de época, by María Sonia Cristoff, and Una música, by Hernán Ronsino.
Bibliografia
Arfuch, L. (2014). Cronotopías de la intimidad. In L. Arfuch (comp.). Pensar este tiempo. Espacios, afectos, pertenencias (pp. 217-263). Buenos Aires: Prometeo.
Bachelard, G. (2000 [1957]). La poética del espacio. Trad. E. De Champourcín. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Bajtín, M. (1991 [1975.]). Teoría y estética de la novela. Trad. T. Bubnova. España: Taurus.
Bajtín, M. (Pavel N. Medvedev) (1994). El método formal en los estudios literarios. Madrid: Alianza editorial.
de Certeau, M. (2000 [1980]). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. 1980. Nueva edición, establecida y presentada por Luce Giard. Trad. A. Pescador. México: Universidad Iberoamericana. Departamento de Historia. Instituto de Estudios Superiores de Occidente.
Cristoff, M.S. (2017). Mal de época. Buenos Aires: Mardulce.
Esposito, R. (2003 [1998]). Communitas. Origen y destino de la comunidad. Trad. C. Rodolfo & M. Marotto. Buenos Aires: Amorrortu.
León, G. (2017). “La novela me interesa como un formato a dinamitar”. Entrevista a María Sonia Cristoff. Eterna Cadencia. Blog. Entrevistas. 07.11. https://www.eternacadencia.com.ar/blog/contenidos-originales/entrevistas/item/la-novela-me-interesa-como-un-formato-a-dinamitar.html.
Ludmer, J. (2020). Aquí América Latina. Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Ludmer, J. (2021). Tretas del débil. Lo que vendrá: una antología (1963-2013) (pp. 189-198). Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
Nancy, J.-L. (2000). La comunidad inoperante. Santiago de Chile: Libros Arces.
Oliver, M.P. (2023). Fuga y errancia en Mal de época de María Sonia Cristoff. Taller de Letras, (72), 55-75. DOI: https://doi.org/10.7764/Tl.72.55-75
Ronsino, H. (2022). Una música. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
Tissié, Ph. (1887). Les aliénés voyageurs. Paris: Doin. https://www.babordnum.fr/items/show/574.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Liliana Tozzi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).