Abstrakt
This article analyses how the concept of ‘everyday inhabiting’ is problematised in the novel A house full of people (2019) by Mariana Sández. The methodology is based on the philosophy of Giorgio Agamben, especially on two critical categories: use and care, identified by Camilo Boano as components of the definition of inhabiting. In addition, it incorporates Jolanta Brach-Czaina’s theoretical approach to domestic life, highlighting her concept of “everyday hustle and bustle”. The article focuses on ontological and existential considerations, exploring the ethics of daily choices in the way of inhabiting as a key element in the organisation of communal life.
Bibliografia
Agamben, G. (2007 [1978]). Infancia e historia. Trad. S. Mattoni. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Agamben, G. (2013 [2011]). Altísima pobreza. Reglas monásticas y formas de vida. Homo sacer IV, 1. Trad. F. Costa & M. D’Meza. Valencia: Pre-Textos.
Agamben, G. (2017 [2014]). El uso de los cuerpos: Homo sacer, IV, 2. Trad. C. Palma. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Agamben, G. (2019). Habitar y construir. Anuario de Glotopolítica. 27.09. https://glotopolitica.com/2019/09/27/giorgio-agamben-habitar-y-construir/.
Aristóteles (1988). Política. Trad. M. García. Madrid: Editorial Gredos.
Boano, C. (2015). Un nuevo uso de la arquitectura: El potencial político del uso común de Agamben. ARQ, 91, 14-25. DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-69962015000300003
Boano, C. (2017). The Ethics of a Potential Urbanism. Critical encounters between Giorgio Agamben and architecture. London & New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315542218
Boano, C. (2020). Inhabitation as more-than-dwelling. Notes for a renewed grammar. International Journal of Housing Policy 20 (3), 1-23. DOI: https://doi.org/10.1080/19491247.2020.1759486
Brach-Czaina, J. (2006). Szczeliny istnienia. Warszawa: EFKa.
Gallego Cuiñas, A. (2016). La novísima novela argentina del siglo XXI: lenguaje y vida. Romance Notes 56 (1), 143-154. DOI: https://doi.org/10.1353/rmc.2016.0017
Heidegger, M. (1952). Construir, habitar, pensar. https://es.scribd.com/doc/250429660/Construir-Habitar-Pensar-Heidegger.
Ratajczak, M. (2013). Szczęśliwi ubodzy w język – do nich należy bogactwo tego świata. Praktyka Teoretyczna. 23.09. https://www.praktykateoretyczna.pl/artykuly/mikoaj-ratajczak-szczesliwi-ubodzy-wjezyk-do-nich-nalezy-bogactwo-tego-swiata/.
Sández, M. (2022). Una casa llena de gente. Madrid: Impedimenta.
Svampa, M. (2005). La sociedad excluyente: la Argentina bajo el signo del neoliberalismo. Buenos Aires: Taurus.
Szopa, K. (2013). Dermografie: poetyka relacji. Wokół związków materii i języka w poezji Joanny Mueller. Praktyka Teoretyczna 4 (10), 137-160. DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wiosna Szukała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).