Abstrakt
The key issue of the analysis, concentrated on the dystopia by Juan Goytisolo, Makbara, is the condition of human sexual body which, in terms proposed by Baudrillard, can be qualified as post-orgiastic. While an asexual, aseptic social system is created in the modern, civilized Europe, Morocco seems to be the last refuge not only for the marginalized sexuality, but also for the romantic dreams about marriage. Nonetheless, the Moroccan promise of authentic eroticism acquires a necrophilic flavour of “love at the cemetery”. In the conclusion, Goytisolo is shown as the advocate of a dying, spectral culture, victim of unceasing, manifold exploitation and unable to counterbalance the European symbolic and economic predominance in the Mediterranean.Bibliografia
Baudrillard, Jean (1990): La Transparence du Mal. Essai sur les phénomènes extrêmes. Paris : Éditions Galilée.
Ben Jelloun, Tahar (1976): La Réclusion solitaire. Paris : Denoël.
Ben Jelloun, Tahar (1978): Moha le fou, Moha le sage. Paris : Éditions du Seuil.
Bernal, Óscar Cornago (2002): “Historia de la locura en la época posmoderna: el viaje esquizoide de Juan Goytisolo”. Anales de la literatura española contemporánea 27: 381-416.
Goytisolo, Juan (1966): Señas de identidad. Barcelona: Seix Barral.
Goytisolo, Juan (1985): Coto vedado. Barcelona: Seix Barral.
Goytisolo, Juan (1985): Juan sin Tierra. Barcelona: Seix Barral.
Goytisolo, Juan (1988): La Reivindicación del Conde Don Julián. Barcelona: Seix Barral.
Goytisolo, Juan (1994): Las virtudes del pájaro solitario. Madrid: Alfaguarra.
Goytisolo, Juan (1999): Makbara, con dibujos de Eduardo Arroyo y una introducción de Rafael Conte. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Harding, Catherine (1998): “Opening to God: The Cosmographical Diagrams of Opicinus de Canistris”. Zeitschrift für Kunstgeschichte 61: 18-39.
Lagos, Manuel Ruiz (1987): “Makbara: Viaje errático al centro del universo-mundo. Mito y antitópico en un relato de Juan Goytisolo”. Cauce. Revista de Filología y su Didáctica, 10: 127-166; URL: http://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce10/cauce_10_005.pdf [acceso: 12.02.2013].
López-Baralt, Luce (1995): “Narrar después de morir: La cuarentena de Juan Goytisolo”. Nueva Revista de Filología Hispánica 43: 59-124.
Menezes, Alison Ribeiro de (2002): “Reciting/Re-Siting the Libro de buen amor in the zoco: Irony, Orality and the Islamic in Juan Goytisolo’s Makbara”. MLN 117: 406-431.
Said, Edward (1994): Representations of the Intellectual. London: Vintage Books.
Saramago, José (1980): Levantado do Chão. Lisboa: Caminho.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).