Abstrakt
The aim of this study is to investigate the types of discourse, ideologies, values and models codified in Tusquet’s novels with respect to love and identity related narratives. In order to achieve our goal, we will apply the sociocritical theory regarding transition as well as love related theoretical patterns coined in sociology and psychology. The following questions shall be taken into consideration: which love and identity concepts are being depicted in the novels?, how do the love and identity discourses interact among themselves? Which types of discourse and which cultural models seem to be dominant in Tusquets’ narrative? and to what extent could the analyzed texts be seen as the inscription of an unaccomplished transition?Bibliografia
Bourdieu, Pierre (1988): La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taunus.
Butler, Judith (2001): Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción. Madrid: Cátedra.
Butler, Judith (2002): Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.
Butler, Judith (2007): El género en disputa. El femininismo y la subversión de la identidad. Buenos Aires: Paidós.
Cixous, Hélène (1995): La risa de la medusa. Madrid: Anthropos.
Cornejo Parriego, Rosalía (2007): Entre mujeres. Política de amistad y del deseo en la narrativa española contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva.
Cros, Edmond (2002): El sujeto cultural: sociocrítica y psicoanálisis. Montpellier: CERS.
Czapliński, Przemysław (2009): Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Warszawa: WAB.
Giddens, Anthony (2004): La transformación de la intimidad: sexualidad, amor y erotismo en las sociedades. Madrid: Catédra.
Gómez-Moriana, Antonio (2009): “Diastratía: valor operacional de un concepto”. In: Agnieszka Flisek, Katarzyna Moszczyńska [eds.], Itinerarios. 10, Homenaje a M.- Pierrette Malcuzynski, 95-118.
Illouz, Eva (2007): Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Buenos Aires — Madrid: Katz Editores.
Illouz, Eva (2009): El consumo de la utopía romántica. El amor y las condiciones sociales del capitalismo. Buenos Aires — Madrid: Katz Editores.
Illouz, Eva (2011): Warum Liebe weh tut: Eine soziologische Erklärung. Frankfurt: Suhrkamp.
Kristeva, Julia (1980): Desire in language, semiotic approach to Literature and Art. New York: Colombia University Press.
Molinaro, Nina (1991): Foucault, Feminism, and Power: Reading Esther Tusquets. Lewisburg: Bucknell Univ. Press.
Nieva de la Paz, Pilar (2004): Narradoras españolas en la Transición política (Textos y contextos). Madrid: Fundamentos.
Rougemont de, Denis (2010): El amor y occidente. Barcelona: Ed. Kairós.
Simonis, Angie (2009): Yo no soy ésa que tú imaginas. El lesbianismo en la narrativa española del siglo XX a través de sus estereotipos. Alicante: Universidad de Alicante. Servicio de Publicaciones.
Sloterdijk, Peter (2007): Crítica de la razón cínica. Madrid: Siruela.
Smith, Paul Julian (1998): Las leyes del deseo. La homosexualidad en la literatura y el cine español 1960-1990. Barcelona: La Tempestad.
Tusquets, Esther (1990): El mismo mar de todos los veranos. Barcelona: Anagrama.
Tusquets, Esther (1996): El amor es un juego solitario. Barcelona: Anagrama.
Tusquets, Esther (1998): Varada tras el último naufragio. Barcelona: Anagrama.
Tusquets, Esther (2005): Para no volver. Barcelona: Anagrama.
Tusquets, Esther (2007): ¡Bingo!. Barcelona: Anagrama.
Wojciszke, Bogdan (2009): Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.
Yela García, Carlos (2002): El amor desde la psicología social. Madrid: Pirámide.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).