Abstrakt
The present paper is designed to show how playful activities, practised in a language class, are likely to enhance both teacher – students and students – students interaction. First, it is demonstrated how plays might increase the atmosphere of confi dence during class hours. Then, it is shown in what respects plays are essential to establish interaction. Finally, plays are dealt with as a device that can be conveniently deployed in language teaching-learning conceived of as an action.Bibliografia
Besnard, Charles (1995): « Les contributions de la psychologie cognitive à l’enseignement stratégique des langues secondes au niveau universitaire ». Revue canadienne des langues vivantes, 51.3: 426-441.
Blachowska-Szmigiel, Marzena (2013): « Évaluer la nouveauté, la valeur et l’originalité des textes du sujet apprenant en FLE ». In : Anna Grabowska, Joanna Gracy, Leszek Smutka (éds.), Problemy współczesnej neofilologii. Wybrane zagadnienia. Publikacja Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie.
Blasco, Valérie; Kamanalavin, Marie-Thérèse; Lauginie, Aliette; Nachon, Anabelle; Nuque, Fabienne (2012): A propos B1. Paris : PUG.
Brougère, Gilles (2005): Jouer/Apprendre. Paris : Économica, Éducation.
Cyr, Paul (1998): Les stratégies d’apprentissage. Paris : CLE international.
Hamayon, Roberte (2012): Jouer. Une étude anthropologique. Paris : La Découverte.
Mead, George Herbert (1963): L’esprit, le choix et la société. Paris : PUF.
Papen, Robert (1993): « Le rôle des stratégies d’apprentissage dans le processus d’appropriation d’une langue seconde ». La revue de l’AQEFLS, 14.4: 11-26.
Payet, Adrien (2010): Activités théâtrales en classe de langue. Paris : CLE international.
Piaget, Jean (1936, 1977): La Naissance de l’intelligence. Paris : Delachaux et Niestlé.
Pierra, Gisèle (2001): Une esthétique théâtrale en langue étrangère. Paris : L’Harmattan.
Simons, Mathea; Decoo, Wilfried (2007): « Comment vaincre l’anxiété en classe de langue ? ». FDM 352: 40-42.
Tardif, Jacques (1992): Pour un enseignement stratégique. L’apport de la psychologie cognitive. Montréal : Les éditions logiques.
Tourette, Catherine ; Guidetti Michèle (1994): Introduction à la psychologie du développement, Du bébé à l’adolescent. Paris : Armand Colin.
Vion, Robert (1992 [2000]) : La communication verbale, Analyse des interactions. Paris Cedex 15 : Hachette, Livre.
Winnicott, Donald W. (1971): Jeu et réalité. L’espace potentiel. Paris : Gallimard.
Sources Électroniques
Source électronique 1 :
URL : http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_FR.pdf. Consulté le 19 juin 2014.
Source électronique 2 :
URL : http://leszexpertsfle.com. Consulté le 19 juin 2014
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).