Abstrakt
The research presented in the paper is a part of the project carried out at the Institute of Romance Languages and Literatures at the University of Adam Mickiewicz in Poznań. The research aims at determining the underdeveloped areas of advanced learners’ listening skills. The ultimate objective of our research is the development of discursive approach toward teaching and learning (Górecka, Wilczyńska, Wojciechowska in press). The study focuses on analyzing writing strategies used by students in the task of summarizing the chosen sequences of media debates in the radio program Le téléphone sonne. We claim that the way the students formulate their answers can reveal, to some extent, the diffi culties they encounter in analyzing and synthetizing oral discourse. The analysis of students’ writing strategies may contribute to the elaboration of pre-task instructions and evaluation techniques, which may result in a better approach to the development of listening skills.Bibliografia
Allen, Nancy (2012): Enseigner explicitement des métastratégies interprétatives en didactique de l’oral et de la lecture au deuxième cycle du secondaire avec l’album pour la jeunesse. Mémoire présenté comme exigence partielle de la maîtrise en didactique des langues. http://www.archipel.uqam.ca/5062/1/M12655.pdf. (La date du dernier accès: 10.04.2014).
Buckingham, David (2003): Media education; literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: CUP.
Bronckart, Jean-Paul (1996): « L’acquisition des discours. Le point de vue de l’interactionnisme socio-discursif ». Le Français dans le Monde. Le discours : enjeux et perspectives, 55-64.
Coste, Daniel; North, Brian; Sheil, Joe; Trim, Jim. (2001): Cadre européen commun de référencespour les langues. Conseil de l’Europe.
Dolz, Joaquim; Schneuwly, Bernard (1998): Pour un enseignement de l’oral : initiation aux genres formels de l’oral. Paris : ESF Editeur.
Duszak, Anna (1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
Górecka, Joanna; Wilczyńska, Weronika; Wojciechowska, Bernadeta (sous presse): « Developing second language oral competence through an integrated discursive approach: The conceptual framework of the project and the pilot study results ». In : Mirosław Pawlak, Ewa
Waniek-Klimczak (éd.), Theoretical, empirical and pedagogic perspectives on teaching, learning and assessing speaking skills in a second language.
Górecka, Joanna; Wojciechowska, Bernadeta (2013): « Rozwijanie rozumienia publicystycznych audycji radiowych na poziomie zaawansowanym: specyfika etapu poprzedzającego słuchanie ». Neofilolog 40 /1: 59-78.
Grzmil-Tylutki, Halina (2007): Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu. Kraków : Universitas.
Richard, Elisabeth; Wojciechowska, Bernadeta; Le Bot, Marie-Claude; Wilczyńska, Weronika; Górecka, Joanna; Bourvon, Marie-Françoise (sous presse): « Les débats radiophoniques : quelles stratégies d’écoute pour le niveau avancé ? ». In : Claire Martinot, Anne Pegaz
Paquet (éds.), Innovations didactiques en français langue étrangère. Paris : CRL éditions.
Wilczyńska, Weronika; Wojciechowska, Bernadeta (2013): « Świadomość gatunku dyskusja a rozumienie obcojęzycznych audycji radiowych ». In : Paweł Nowakowski, Krzysztof Stroiński, Michał Szczyszek (éds.), Poznańskie Spotkania Językoznawcze. Poznań : Wydawnictwo PTPN.
Zaśko-Zielińska, Monika (2002): Przez okno świadomości. Gatunki mowy w świadomości użytkowników języka. Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wojciechowska, Bernadeta; Górecka, Joanna (sous presse): « Uwzględnienie procesów współkonstruowania
znaczeń w zadaniach słuchania dyskusji radiowej : warunki sukcesu a trudności osób uczących się na poziomie B2/C1 ».
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).