Abstrakt
The article focuses on three Italian Novecento poetical voices of Lucio Piccolo, Eugenio Montale and Maria Luisa Spaziani and presents their experience of writing which gesture originates from listening to each other’s voices and from the constant weave with life that nourishes each poetic inspiration and each possible story. Firstly, the authors consider the Sicilian voice of baron Piccolo from Calanovella who was completely excluded from the circle of Italian poets in the XX century, in spite of the promising debut that took place thanks to Eugenio Montale who was convinced of Piccolo’s originality and maturity. Secondly, the analysis of biographical events involving baron Piccolo and his cousin Tomasi di Lampedusa, the epistolary story of 9 lyrics written by the Sicilian aristocrat and his friendship with Maria Luisa Spaziani, should help unravel the mechanisms which generate, inspire and extinguish every act of writing. In its concluding part, the paper explores the conception of «resistance» and «act of creation», as interpreted by Giorgio Agamben.Bibliografia
AGAMBEN, Giorgio (2014): Il fuoco e il racconto. Roma: Nottetempo.
CEVASCO, Francesco (2013): «Montale e Lucio il poeta barone nella villa incantata dei Gattopardi», Corriere della Sera, 30.
COLLURA, Matteo (2004): In Sicilia. Milano: Longanesi.
CONSOLO, Vincenzo (1999): Le pietre di Pantalica. Milano: Mondadori.
CONTICELLO, Diego (2011): «L’universo barocco di Lucio Piccolo», QuiLibri n. 4, II, marzo-aprile.
DEGO, Giuliano (1985): Il bulldog di legno. Intervista a Eugenio Montale. Roma: Edition Riuniti.
MONTALE, Eugenio (1967): «La testimonianza di Eugenio Montale rilasciata a Vanni Ronsisvalle nel film televisivo intitolato Lucio Piccolo: il favoloso quotidiano, prodotto e trasmesso dalla Rai-Radiotelevisione nel 1967». Il materiale è consultabile sul sito della Fondazione Famiglia Piccolo di Calanovella. La data dell’ultima consultazione 14.07.2014; il minuto 1: 53 – 2: 01. http://www.fondazionepiccolo.it/pages/108/VIDEO/vanni-ronsisvalle-il-favoloso-quotidiano.html.
MONTALE, Eugenio (1984): Tutte le opere. Milano: Mondadori.
MUSARRA, Franco (1999): «La memoria esistenziale e la memoria letteraria», in: Lucio Piccolo,Giuseppe Tomasi. Le ragioni della poesia le ragioni della prosa, a cura di N. Tedesco. Palermo: Flaccovio Editore.
NASCIMBENI, Giulio (1986): Montale. Biografia di un poeta. Milano: Longanesi.
PALUMBO, Sergio (1998): «Montale e la Sicilia, alla scoperta di nuovi talenti», in: Montale e il canone del Novecento, a cura di M.A. Grignani, R. Luperini. Roma-Bari: Laterza.
PICCOLO, Lucio (1956): Canti barocchi e altre liriche. Milano: Mondadori.
PICCOLO, Lucio (1966): «Per la conoscenza di noi stessi», Letteratura, XXX, 249.
PICCOLO, Lucio (1967): «La testimonianza di Lucio Piccolo rilasciata a Vanni Ronsisvalle nel film televisivo intitolato Lucio Piccolo: il favoloso quotidiano, prodotto e trasmesso dalla Rai- Radiotelevisione nel 1967». Il materiale è consultabile sul sito della Fondazione Famiglia Piccolo di Calanovella. La data dell’ultima consultazione 14.07.2014; il minuto 3: 27. http://www.fondazionepiccolo.it/pages/108/VIDEO/vanni-ronsisvalle-il-favoloso-quotidiano.html.
SCIASCIA, Leonardo (1999): La corda pazza. Scritti e cose della Sicilia. Milano: Adelphi.
SPAZIANI, Maria Luisa (2012): Tutte le poesie. Milano: Mondadori.
SPAZIANI, Maria Luisa (2011): Montale e la Volpe. Ricordi di una lunga amicizia. Milano: Mondadori.
TEDESCO, Natale (1999): «Le ragioni della poesia, le ragioni della prosa. Piccolo e Tomasi: identità e diversità nella prospettiva siciliana ed europea», in: Lucio Piccolo, Giuseppe Tomasi. Le ragioni della poesia le ragioni della prosa, a cura di Natale Tedesco. Palermo: Flaccovio Editore.
VALENTI, Franco; CONTICELLO, Diego (2009): Lucio Piccolo. Poesia per immagini «Nel vento di soave». Troina: Città Aperta Edizioni.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).