Abstrakt
The novel Day of the oprichnik (День опричника), written in 2006, perfectly fits into the contemporary concept of dystopia as a literary genre - it reflects the fears of the modern world and responds instantly to all its social and political problems. Initially, the work was rather cautiously received by critics, but today it is considered a classically prophetic text. It turns out that Sorokin had predicted the direction of today's Russia already 15 years earlier. The action takes place in 2027 in Moscow, the plot is straightforward, and the structure clearly refers to One day in the life of Ivan Denisovich (Один день Ивана Денисовича, 1962) by Alexander Solzhenitsyn. The study of dystopia is carried out through the language of the created reality. Sorokin uses (not for the first time) the strategy of modelling the language of the future through layering - here it is a hybrid of modern Russian language, archaic from the era of Ivan the Terrible, and among others, Chinese. As a result, the text, according to the author's intention, transforms into a parodic-schizophrenic-satirical metaphor of contemporary Russia - a state perpetually "frozen" in the past, without any prospects for "healing".
Bibliografia
Arhangelʹskij, Andrej. Vladimir Sorokin: „Vyživet literatura, kotoraâ stavit bolʹšie voprosy”. 23.01.2023. Web. 10.08.2023. https://www.svoboda.org/a/vladimir-sorokin-vyzhivet-literaturakotoraya-stavit-boljshie-voprosy-/32231253.html.
Bartmiński, Jerzy. „O rytualnej funkcji powtórzenia w folklorze. Przyczynek do poetyki sacrum”. Roczniki Humanistyczne, XXVIII, 1, 1980, s. 257–266.
Głażewski, Michał. „Dystopia albo ontologia Zło-bytu”. Przegląd Pedagogiczny, 1, 2010, s. 30–51.
Głowiński, Michał. „Hasło: Nowomowa w literaturze”. Słownik realizmu socjalistycznego. Red. Zdzisław Łapiński, Wojciech Tomasik. Kraków, Universitas, 2004, s. 152–157.
Głowiński, Michał. Rytuał i demagogia. Trzynaście szkiców o sztuce zdegradowanej, Warszawa, Open, 1992.
Imos, Rafał. Wiara człowieka radzieckiego. Kraków, Zakład Wydawniczy „Nomos”, 2006.
Kmita, Ewelina. Oprycznina: polityczny zakon Iwana Groźnego. 15.11.2018. Web. 10.08.2023. https://histmag.org/Oprycznina-polityczny-zakon-Iwana-Groznego-17754.
Kołakowski, Leszek. Mini wykłady o maxi sprawach. Kraków, Znak, 2004.
Kula, Henryk. Propaganda współczesna. Istota – właściwości. Toruń, Adam Marszałek, 2005.
Marusenkov, Maksim. Absurdopediâ Vladimira Sorokina. Zaumʹ, grotesk i absurd. Sankt-Peterburg, Adetejâ, 2012.
Rybarczyk-Dyjewska, Joanna. Język jako narzędzie magii. Na przykładzie zaklęć rosyjskich. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Sorokin, Vladimir. Denʹ opričnika, Moskva, Zaharov, 2006.
Sorokin, Vladimir. Russkij absurd vnešne mutiruet, hotâ vnutri ne menâetsâ s XVI veka. Intervʹû Kirilla Rešetnikova s Vladimirom Sorokinym. 13.07.2008. Web. 10.08.2023. http://www.litkarta.ru/rus/dossier/russky-absurd/dossier_2356/.
Sorokin, Vladimir. Vladimir Sorokin: „Vyživet literatura, kotoraâ stavit bolʹšie voprosy”. Intervʹû Andreâ Arhangelʹskogo s Vladimirom Sorokinym. 23.01.2023. Web. 10.08.2023. https://www.svoboda.org/a/vladimir-sorokin-vyzhivet-literatura-kotoraya-stavit-boljshie-voprosy-/32231253.html.
Sorokin, Vladimir, Max Lawton. Telluria and their four hearts. 3.10.2022. Web. 10.08.2023. https://www.youtube.com/watch?v=SXLO0J2fpKY.
Stock, Adam. Modern dystopian fiction and political thought: Narratives of world politics. Abingdon-on-Thames, Routledge, 2018. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315657066
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Aleksandra Zywert

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
