Abstrakt
Po raz pierwszy w literaturoznawstwie ukraińskim została przeanalizowana specyfika ukraińskiej recepcji reportaży J. Hugo-Badera opisujących postradziecką rzeczywistość na terenach Rosji, Ukrainy, Mołdawii i Naddniestrza. Dla odbiorców ukraińskich szczególnie ważne jest odczytywanie tych tekstów przez pryzmat własnego doświadczenia egzystencji po upadku sowieckiego kolosa. O ukraińskim sukcesie Białej gorączki świadczy to, iż została ona niewątpliwie mocnym bodźcem do przemyślenia przez Ukraińców fenomenu współczesnej Rosji i aktualizacji dyskusji o niezbędności przezwyciężenia tej zdeformowanej rzeczywistości delirium tremens. Osobna uwaga w artykule jest skupiona na tekstach-reakcjach dotyczących warsztatu językowego polskiego reportera oraz jego reporterskiej metody „przytulania się” do rozmówcy.
Bibliografia
Bila hariachka. Diahnoz rosiiskoi imperii [White fever. Diagnosis of the Russian Empire], Bookish please, 14 zhovtnia 2013, [v:] Elektronnyi resurs: https://bookishplace.wordpress.com/2013/10/14/gygo_bader/ (05.02.2019)
Voron B., Terytoriia ekstremumiv ta ekstrymu [The Territory of Extremums and Extreme], „Media sapiens”, 19 bereznia 2012, [v:] Elektronnyi resurs: https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/teritoriya_ekstremumiv_ta_ekstrimu/ (01.02.2019).
Hugo-Bader Ya., Bila hariachka [White Fever], per. z pol. O. Slyvynskyi, Kyiv: Tempora, 2012.
Hugo-Bader Ya., Bliadska symfoniia do-minor [Fucking Symphony in C minor], [v:] „Kyivska Rus”, 2009, kn. 7–8, s. 157–158.
Hugo-Bader Ya., Reportazh yak pereklad realnosti [Reportage as a Translation of Reality], zapys. Yu. Shchehlova, Zik, 22 bereznia 2012, [v:] Elektronnyi resurs: https://zik.ua/news/2012/03/22/reportazh_yak_pereklad_z_realnosti_340279 (05.02.2019).
Hugo-Bader Ya., Ya, bezumovno, shche pryidu na Donbas [I Will Certainly Be Back to Donbass], rozm. O. Yaremchuk, „LitAktsent”, 3 hrudnia 2015, [v:] Elektronnyi resurs: http://litakcent.com/2015/11/03/jacek-hugo-bader-ja-bezumovno-sche-pryjidu-na-donbas/ (07.02.2019).
Hugo-Bader Ya., Dlia zhurnalista ne mozhe buty krashchoho materialu, nizh zanepad derzhavy [There Is No Better Material for the Journalist Than the Decline of the State], rozm. N. Maletych, Zахіd.net, 1 kvitnia 2012, [v:] Elektronnyi resurs: https://zaxid.net/yatsek_guobader_dlya_zhurnalista_ne_mozhe_buti_krashhogo_materialu_nizh_zanepad_derzhavi_n1251576 (28.01.2019).
Hugo-Bader Ya., Podorozh hlybynkoiu dush [Journey to the Out-of-the-way Place of the Souls], rozm. L. Belei, „Tyzhden.ua”, 8 travnia 2012, [v:] Elektronnyi resurs: https://tyzhden.ua/Culture/43125 (05.02.2019).
Yemets-Dobronosova Yu., Yatsek Huho-Bader. Bila hariachka [Jacek Hugo-Bader. White Fever], „Krytyka”, 2012, ch. 5, [v:] Elektronnyi resurs: https://krytyka.com/ua/reviews/bila-haryachka (05.02.2019).
Ilchenko S., Knyzhkova polytsia mandrivnyka na Skhid: Ryshard Kapustsinskyi, Petr Vail, Yatsek Huho-Bader [The Traveler’s to the East Bookshelf: Ryszard Kapuściński, Peter Vail, Jacek Hugo-Bader], Eastbook, 3 lypnia 2013, [v:] Elektronnyi resurs: https://www.eastbook.eu/ua/2013/07/03/knizhkova-polizya-mandrivnika/ (07.02.2019).
Mishchuk K., Diahnoz — postradianska bila hariachka [The Diagnosis is Post-Soviet White Fever], „Znak”. Literaturnyi dodatok do shchomisiachnoho chasopysu tvorchoi molodi „Smoloskyp Ukrainy”, traven 2012, nr 30, [v:] Elektronnyi resurs: http://www.smoloskyp.org.ua/bulPDF/Znak-30-Print.pdf (03.02.2019).
Portnov A., Komu usmikhaiutsia yanholy [For Whom Angels Smile], „Kyivska Rus”, 2009, kn. 7–8, s. 289–291.
Rybitska A., Knyzhkovyi ohliad vid halerei-knyharni „Chorna yashchirka” [Book review by the gallery-bookshop „Black lizard”], Gorod.dp.ua, 24 hrudnia 2012, [v:] Elektronnyi resurs: https://www.gorod.dp.ua/news/78152?co=up (05.02.2019).
Sanchenko A., Svit pid mikroskopom [World Under a Microscope], „Tyzhden.ua”, 14 kvitnia 2013, [v:] Elektronnyi resurs: https://tyzhden.ua/Culture/76500 (28.01.2019).
Sviato R., „Neaktualna” zhurnalistyka ta aktualna literatura [„Outdated” Journalism and Actual Literature], „LitAktsent”, 04 kvitnia 2014, [v:] Elektronnyi resurs: http://litakcent.com/2014/04/04/neaktualna-zhurnalistyka-ta-aktualna-literatura/ (05.02.2019).
Slavinska I., Knyzhky lypnia: novyi Zhadan [The Books of July: New Jadan], „Ukrainska pravda”, 18 lypnia 2012, [v:] Elektronnyi resurs: https://life.pravda.com.ua/culture/2012/07/18/106932/ (03.02.2019).
Tematychnyi forum. Olesia Yaremchuk pro khudozhnii reportazh [Thematic Forum. Olesya Yaremchuk about Art Reporting], Forum vydavtsiv, 16 lystopada 2016, [v:] Elektronnyi resurs: http://bookforum.ua/tematychnyj-forum-olesya-yaremchuk-pro-hudozhnij-reportazh/ (03.02.2019).
Tykhyi V., 12 tysiach km neofitsiinoiu Rosiieiu [12 Thousand km by Unofficial Russia], „Ukraina Moloda”, 19 hrudnia 2014, nr 172, [v:] Elektronnyi resurs: http://www.umoloda.kiev.ua/number/2564/164/90499/ (05.02.2019).
Tykhyi V., Shcho chytaty: znaiomstvo z non-fiction [What to Read: Acquaintance with Non-Fiction], Kyiv: Dukh i Litera, 2017.
Fedorchuk S., „Bila hariachka” postradianskoho svitu [„White fever” of the Post-Soviet World], „Den”, 21 chervnia 2012, nr 106, [v:] Elektronnyi resurs: https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/bila-garyachka-postradyanskogo-svitu (05.02.2019).
Tsymbal Ya., Yak stvoriuvavsia ukrainskyi reportazh? [How Was the Ukrainian Report Created?], „Den”, 12 liutoho 2016, [v:] Elektronnyi resurs: https://day.kyiv.ua/uk/article/media/yakstvoryuvavsya-ukrayinskyy-reportazh (07.02.2019).
Shchygel M., Zamist vstupu [Instead of Introduction], [v:] Ya. Hugo-Bader, Bila hariachka, per. z pol. O. Slyvynskyi, Kyiv: Tempora, 2012, s. 7.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).