Edukacja seksualna jako wychowanie do miłości. Niezmienne pryncypia i nowe wyzwania w świetle Amoris laetitia 259-290
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 13, nr 1(23), rok 2018, tytuł Spór wokół interpretacji "Amoris laetitia"
PDF

Słowa kluczowe

edukacja seksualna
gender
płeć
seksualność
wychowanie do miłości

Jak cytować

Olczyk, M. (2018). Edukacja seksualna jako wychowanie do miłości. Niezmienne pryncypia i nowe wyzwania w świetle Amoris laetitia 259-290. Teologia I Moralność, 13(1(23), 125–139. https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.7

Abstrakt

Zagadnienie edukacji seksualnej wzbudza w przestrzeni publicznej żywe dyskusje i polemiki. W adhortacji Amoris laetitia papież Franciszek zachęca do pogłębionej refleksji nad tym zagadnieniem w świetle pryncypiów wychowawczych inspirowanych mądrością Ewangelii. Autor artykułu przypomina sformułowane przez papieża pryncypia afirmacji godności osoby oraz kształtowania odpowiedzialnej wolności dzięki uformowanemu sumieniu i sprawnościom moralnym, a także zasady powściągliwości i czystości. Są one niezbędne do tego, aby zmierzyć się z aktualnymi wyzwaniami edukacji, do których należą m. in. właściwa formacja moralna, problem banalizacji płciowości czy ideologia gender.
https://doi.org/10.14746/tim.2018.23.1.7
PDF

Bibliografia

Źródło

Franciszek (2016), Posynodalna adhortacja apostolska Amoris laetitia, Kraków.

Literatura pomocnicza

Fromm E. (1971), O sztuce miłości, Warszawa.

Görres A. (1997), Uwagi psychologiczne na temat grzechu pierworodnego i jego skutków, w: C. Schönborn, A. Görres, R. Spaemann, Grzech pierworodny w nauczaniu Kościoła, Poznań, s. 9-28.

Kowalski S. (2008), Polski model «wychowania do życia w rodzinie» przynosi dobre rezultaty. „Służba Życiu” 1(2008), s. 31.

Półtawska W. (2005), Wychowanie seksualne częścią wychowania człowieka, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków, s. 377-390.

Wróbel J. (2010), Wychowanie seksualne z perspektywy nauczania Magisterium Kościoła katolickiego, w: Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole, red. K. Glombik, Opole, s. 133-152.