Sprzeciw sumienia a prawo naturalne.
PDF

Słowa kluczowe

prawo
prawo naturalne
sumienie
sprzeciw sumienia

Jak cytować

Szostek, A. (2013). Sprzeciw sumienia a prawo naturalne. Teologia I Moralność, 8(2(14), 7–18. https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.1

Abstrakt

Po wstępnych ustaleniach, że przez sumienie rozumie się sąd praktyczny odnoszący się do własnych czynów, to sprzeciw podmiotu oraz że sprzeciw, o który chodzi, to sprzeciw wobec prawa stanowionego, a nie prawa naturalnego, które stanowi podstawę tego sprzeciwu, autor w pierwszej części artykułu przypomina św. Tomasza z Akwinu koncepcję prawa naturalnego. Podkreśla zwłaszcza to, iż jest to prawo Boże, ale wpisane w naturę ludzką tak, że rozumny ludzki podmiot - poznając to prawo oraz jego obowiązywalność i szukając właściwego jego zastosowania w praktyce - staje się niejako jego współautorem. W zorganizowanym społeczeństwie (państwie) przekład prawa naturalnego na praktykę życia codziennego dokonuje się poprzez sformułowanie i uchwalenie odpowiednich zapisów prawa stanowionego. Gdy ten przekład nie odpowiada przekonaniom obywatela, może on zdecydować się na sprzeciw sumienia, którego najbardziej znamiennym wyrazem jest obywatelskie nieposłuszeństwo, polegające na podjęciu działań sprzecznych z  obowiązującym prawom stanowionym, z gotowością  poniesienia prawno-karnych tego kroku konsekwencji. W części drugiej artykułu autor przywołuje niektóre przykłady możliwych konfliktów sumienia prowokujących do podjęcia sprzeciwu sumienia (luki w tzw. prawie antyaborcyjnym, ewentualna legalizacja zapłodnienia in vitro oraz związków homoseksualnych). Podkreśla złożoność tych problemów wynikającą z pluralistycznego charakteru społeczeństwa, zwraca uwagę na potrzebę społecznego dialogu oraz inicjatyw zmierzających do udoskonalenia obowiązującego prawa stanowionego i przestrzega przed pochopnym osądzaniem tych, którzy respektują to prawo pomimo jego ułomności.
https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.1
PDF

Bibliografia

Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kosciele w świecie współczesnym Gaudium et spes.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna I-II, q. 90-94.

Szostek A., Natura - rozum - wolność. Filozoficzna analiza koncepcji twórczego rozumu we spółczesnej teologii moralnej, Rzym 1990, s. 289-307.

Ślipko T, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002, s. 269-328.

Wittmann M., Die Ethik des hl. Thomas von Aquin in ihrem systematischen Aufgaben dargestellt und in ihren geschichtlichen, besonders antiken Quellen erforscht, München 1933.