Abstrakt
Rodziny opierające się na wartościach chrześcijańskich napotykają dziś wiele wyzwań, można nawet powiedzieć, że w niektórych krajach są zagrożone. Rzeczywistość postmodernistyczna, nasycona antywartościami zaszczepionymi z wielką siłą przez liberalizm moralny, relatywizm aksjologiczny i neomarksizm, stawia przed takim modelem rodziny wiele przeszkód. Przede wszystkim silne jest dążenie do zdewaluowania pozycji i roli mężczyzny-ojca w rodzinie w stosunku do żony i dzieci. To samo można zauważyć w próbach podważania roli rodziców w stosunku do dzieci oraz w deprecjonowaniu i relatywizacji pojęcia „rodzina". Rozbicie modelu rodziny opartego na wartościach chrześcijańskich prowadzi do rozpadu rodziny w świecie rzeczywistym. Rodzina oparta na wartościach chrześcijańskich uznaje nauczanie Jezusa za drogowskaz, a nauczanie Kościoła za ich uzupełnienie w wypełnianiu swojej misji. Jest to misja rodziców na całe życie, a poprzez powołanie na świat ich potomstwa, staje się misją wielopokoleniową.
Bibliografia
Adamski, Franciszek. 1982. Socjologia małżeństwa i rodziny. Warszawa: PWN.
Augustyn. 2015. Państwo Boże. Bd. 1. Übersetzung Tadeusz Kubicki. Kęty: Wydawnictwo Jacek Derewiecki.
Baroin, Catherine. 2010. Remembering one’s Ancestors, following in their Footsteps, being like them: The Role and Forms of Family Memory in the Building of Identity. In Children, Memory, and Family Identity in Roman Culture, ed. Véronique Dasen und Thomas Späth, 19-48. Oxford: Oxford University Press.
Bohdanowicz, Andrzej. 2016. Odpowiedzialne rodzicielstwo według papieża Pawła VI we współczesnym nauczaniu moralnym Kościoła. Teologia i Moralność, Bd. 11, Nr. 2, 181-190.
Charta der Rechte der Familien. 1983. Rzym.
Die Bibel. Einheitsübersetzung der Heiligen Schrift. 2016. Stuttgart: Herder.
Dyczewski, Leon. 1994. Rodzina - społeczeństwo - państwo. Lublin: KUL.
Fiałkowski, Marek. 2000. Rodzina Kościołem domowym. In Teologia pastoralna, ed. Ryszard Kamiński. Bd. 1: Teologia pastoralna fundamentalna. 171-176. Lublin: KUL.
Foucher, Daniel. 2002. Józef z Nazaretu - nasz Ojciec. Kalisz: Narodowe Sanktuarium św. Józefa.
Grochowski, Zbigniew. 2004. „Ukażę ci Oblubienicę, Małżonkę Baranka” (Δeιξω σοι την νυμjην την γυναικα του αρνιου: Ap 21,9) - mistyczne zaślubiny Chrystusa i Jego Kościoła. Studia Elbląskie, Nr. 6, 75-83.
Hoła, Kazimierz. 1987. Przymierze małżeńskie w świetle nauki Pisma św. i Tradycji. Ruch Biblijny i Liturgiczny, Bd. 40, Nr. 6, 488-498.
Jan Paweł II. 2005. Familiaris consortio. In Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Jusiak, Roman. 2012. Wychowanie społeczne w katolickiej rodzinie. Pedagogika Rodziny, Nr. 2/1, 62-77.
Kocik, Lucjan. 2013. Mistyczne i społeczne wartości pracy przy tworzeniu chleba. Studia Socialia Cracoviensia, Nr. 1 (8), 9-19.
Krzywkowska, Justyna. 2013a. Prawo dziecka poczętego do narodzin w normach i nauczaniu Kościoła katolickiego. In Rodzina w prawie. Księga pamiątkowa dedykowana ks. prof. dr. hab. Ryszardowi Sztychmilerowi z okazji 65. rocznicy i 30-lecia pracy naukowej, ed. Mieczysław Różański und Justyna Krzywkowska. 165-172. Olsztyn UWM: Wydawnictwo KUL.
Krzywkowska, Justyna. 2013b. Małżeński obowiązek ochrony życia w świetle nauczania Kościoła katolickiego. Białostockie Studia Prawnicze, 13, 67-76.
Łęcicki, Grzegorz. 2011. Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne.
Majewski, Marcin. 2011. Zaślubiny w Biblii. List, Juni, 24-27.
Malina, Artur. 2010. Biblia o nierozerwalności małżeństwa. Sympozjum, Jahr XIV 2010, Nr. 1(19), 9-26.
Murawski, Roman. 2014. Wiara a wychowanie. Colloquia Theologica Ottoniana, Nr. 1, 59-73.
Parchem, Marek. 2012. Aborcja w Starym Testamencie oraz w literaturze międzytestamentalnej. In „Patrzmy na Jezusa, który nam w wierze przewodzi”. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Jana Łacha w 85. rocznicę urodzin, ed. Waldemar Chrostowski und Barbara Strzałkowska. 485-509. Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich.
Paweł VI. 2002. Enzyklika „Humanae vitae“. Zugriff: 17.06.2022. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/encykliki/humane.html.
Skrzeczko, Adam. 2009. Zadania rodziny jako Kościoła domowego. Rocznik Teologii Katolickiej, Bd. 8, 112-121.
Stala, Józef. 2015. Rodzina XXI wieku w perspektywie nauczania Jana Pawła II. Polonia Sacra, Nr. 4, 155-174.
Sutton, Sally C. und Paul D. Sutton. 2020. Marriage Rates in the United States, 1900-2018. Zugriff: 10.10.2021. https://www.cdc.gov/nchs/products/hestats.html.
Szulist, Janusz. 2012. Służba rodzinie w ramach chrześcijańskiej koncepcji państwa. Teologia i Człowiek, Nr. 19, 211-227.
Tomasz z Akwinu. 1965. Summa teologiczna. Bd. 13, q. 93, Übersetzung Pius Bełch. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy Veritas.
Twardziłowski, Tomasz. 2012. Zarys problematyki rodzinnej w Biblii. In Instytucja rodziny wczoraj i dziś . Perspektywa interdyscyplinarna. Bd. 2: Społeczeństwo i kultura, ed. Justyna K. Stępkowska und Katarzyna M. Stępkowska. 111-120. Lublin: Wydawnictwo UKSW.
Więcławska, Anna. 2018. Rodzice jako fundament rozwoju i wychowania dziecka ku dojrzałości. Rocznik Pedagogiczny, Nr. 1, 46-55.
Wygralak, Piotr. 2016. Małżeństwo i rodzina w starożytnym Kościele. Teologia i Moralność, Bd. 11, Nr. 2, 27-39.
Wygralak, Piotr. 2014. Społeczne przesłanie prośby „chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj” w komentarzach Ojców Kościoła do Modlitwy Pańskiej. Vox Patrum, Nr. 34, Bd. 62, 551-562.
Zamelski, Piotr. 2015. Karta Praw Rodziny w urzeczywistnianiu praw człowieka. Teologia i Człowiek, Bd. 29 (1), 271-291.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Krystian Podgórni
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.