Abstrakt
Studium skonstruowane jest wokół koncepcji Bimaadiziwin (w kulturze i języku ojibwe – pełnia życia). Ukazuje ono, w jaki sposób duchowość amerykańskiej ludności rodzimej może pomóc w głębszym zrozumieniu tajemnicy życia. Duchowość ta obejmuje m.in. pojęcia wizji, wszechinkluzywnych relacji oraz przestrzeni. Te rzeczywistości są związane z indiańskim światem duchowym. W unikalny sposób symbolizuje je obrzęd medicine wheel.Bibliografia
Abram D., The Spell of the Sensuous. Perception and Language in a More-Than-Human World, New York: Vintage Books, 1996.
Amiotte A., Eagles Fly Over, in: Native American Traditions. Sources and Interpretations, ed. S. Gill, Delmont: Wadsworth Publications, 1983, p. 90-114.
Bopp J., Bopp M., Brown L., Lane P. Jr., The Sacred Tree, Lethbridge: Four Worlds Development Press, 1984.
Deloria V., Jr, God Is Red. A Native View of Religion. 30th Anniversary Edition, Goldon, Colorado: Fulcrum Publishing, 2003.
Ellis S., Ter Haar G., World of Power. Religious Thought and Political Practice in Africa, New York: Oxford University Press, 2004.
Erdoes R., Crying for a Dream, Santa Fe: Bear & Company, 1990.
Goulet J.-G., Visions et conversions chez les Déné Tha. Expériences religieuses chez un peuple autochtone converti, « Religiologiques » 6(1992), p. 147-182.
Hallowell A.I., Ojibwa Ontology, Behavior, and World View, in: Contributions to Anthropology. Selected Papers of A. Irving Hallowell, Chicago: University of Chicago Press, 1976, p. 357-390.
Hiebert P., The Flaw of the Excluded Middle, in: Landmark Essays in Mission and World Christianity, ed. R. Gallagher, P. Hertig. Maryknoll: Orbis Books, 2009, p. 179-189.
Hultkrantz A., Tribal and Christian Elements in the Religious Syncretism Among the Shoshoni Indians in Wyoming, in: Belief and Worship in Native North America, ed. Ch. Vecsey, Syracuse: University of Syracuse Press, 1981, p. 212-234.
Johnson B., Ojibway Heritage. The Ceremonies, Rituals, Songs, Dances, Prayers and Legends of the Ojibway, Toronto: McLelland and Stewart, 1967.
Kidwell C.S., Noley H., Tinker G., A Native American Theology, Maryknoll: Orbis Books, 2001.
Kinoshemeg R., Healing our Bodies and Minds. [The “New Sun” Lecture Series on Reconciliation and Healing Among Aboriginal Peoples], Ottawa: Saint Paul University, November 18, 1998.
Magesa L., What is Not Sacred? African Spirituality, foreword by Benezet Bujo, Maryknoll: Orbis Books, 2013.
McPherson D., A Definition of Culture. Canada and the First Nations, in: Native American Religious Identity. Unforgotten Gods, ed. J. Weaver, Maryknoll: Orbis Books, 1998, p. 77-98.
Mitchell K., Tekakwitha Conference: Affirming our Faith as Native American Catholics Under the Protection of Blessed Kateri Tekakwitha, in: Pontifical Council for Interreligious Dialogue, Resources for Peace in Traditional Religions. Acts of the Colloquium. Rome, 12-15 January 2005 [manuscript], Vatican City 2006, p. 139-144.
Naipul V., The Masque of Africa. Glimpses of African Belief, New York: Vintage Books, 2010.
Peelman A., Christ Is a Native American, Eugene, Oregon: Wipf & Stock, 1995 (New Edition).
Peelman A., L’Esprit est amérindien. Quand la religion amérindienne rencontre le christianisme, Montréal: Médiaspaul, 2004.
Peelman A., The Spiritual Foundations of Peacemaking Among Canada’s First Nations Peoples, in: Pontifical Council for Interreligious Dialogue, Resources for Peace in Traditional Religions. Acts of the Colloquium. Rome, 12-15 January 2005 [manuscript], Vatican City 2006, p. 175-188.
Pomedli M., Living With Animals. Ojibwe Spiritual Powers, Toronto: University of Toronto Press, 2014.
Shorter A., Jesus and the Witchdoctor. An Approach to Healing and Wholeness, London: Geoffrey Chapman – Maryknoll: Orbis Books, 1985.
Smith A., Walking in Balance. The Spirituality-Liberation Praxis of Native Women, in: Native American Religious Identity. Unforgotten Gods, ed. J. Weaver, Maryknoll: Orbis Books, 1998, p. 178-198.
Stolzman W., The Pipe and Christ. A Christian-Sioux Dialogue, Chamberlain, South Dakota: Tipi Press, 1986.
Tinker G., American Indian Liberation. A Theology of Sovereignty, Maryknoll: Orbis Books, 2008.
The Crossing of Two Roads. Being Catholic and Native in the United States, ed. M. Th. Archambault, M. Thiel, Ch. Vecsey, Maryknoll: Orbis Books, 2003.
Vecsey Ch., Traditional Ojibwa Religion and Its Historical Changes, Philadelphia: The American Philosophical Society, 1983.
Weaver J., From I-Hermeneutics to We-Hermeneutics, in: Native American Religious Identity. Sources and Interpretations, ed. S. Gill, Delmont: Wadsworth Publications, 1983, p. 1-25.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Przed 2006 do wszystkich tekstów opublikowanych prawa autorskie są zastrzeżone.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów ze zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) oraz zezwalają na sublicencje na tych samych warunkach.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2021 roku w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- użycie niekomercyjne – nie należy wykorzystywać utworu do celów komercyjnych;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w latach 2006-2020 w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).