Abstrakt
The article deals with the transformation of the editorial strategies of the Polish missionary press. The contents of a missionary magazine, frequency of its publication, the quality of articles etc. depend on the policies of editorial boards and publishers. The goal of the contemporary missionary press is to provide information (missionary news), to influence public opinion, to create correct attitudes towards missions, to inspire different forms of involvement, to educate, to obtain economic support for missions etc. Those who analyze the milieu of the Catholic mass-media underline also its purpose to evangelize. All those aspects are taken into consideration in the article, which analyzes the developments of the Polish missionary press following three periods of recent history: before the Second World War, between 1945 and 2000 and in the 21st century.Bibliografia
Apele i Orędzia na Światowy Dzień Misyjny (1930-2010), red. F. Jabłoński, Gniezno 2010.
Apostoł Madagaskaru. Wybór listów ojca Jana Beyzyma, red. C. Drążek, Kraków 1995 i 2002.
Bertrand C.J., Deontologia mediów, Warszawa 2007.
Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.
Dziedzic J., Gackowski T., Manipulacja w mediach. Media o manipulacji, Warszawa 2012.
Jabłoński F., Recepcja idei misyjnej w Polsce po Soborze Watykańskim II, Kraków 2003.
Jagieł G., Prasa misyjna – początki i idee, „Światło Narodów” 6(1982), s. 6-9.
Lepa A., Ewangelizacja przez środki społecznego przekazu, „L’Osservatore Romano” (sekcja polska), R 1999, nr 218, s. 28.
Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 2009.
Many Voices, One World. Report by the International Commission for the Study of Communications Problems, Paris–London–New York 1981.
Mądrzycki T., Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, Warszawa 1977.
Młynarz K., Funkcja radia, telewizji i prasy, Warszawa 1971.
Nieć M., Komunikowanie społeczne i media, Warszawa 2010.
Niewalda M., Metody manipulacji mediów XXI wieku, Warszawa 2013.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty – dylematy, Kraków 2002.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Szulczewski M., O funkcjach i roli prasy w społeczeństwie, Warszawa 1964.
Tetelowska I, Szkice prasoznawcze, Kraków 1967.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, tekst jednolity: Dz.U. z 1984, Nr 5 poz. 24.
Wrzos M., Polskie czasopiśmiennictwo misyjne po II wojnie światowej, Poznań 2013.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Marcin Wrzos
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Przed 2006 do wszystkich tekstów opublikowanych prawa autorskie są zastrzeżone.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów ze zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) oraz zezwalają na sublicencje na tych samych warunkach.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2021 roku w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- użycie niekomercyjne – nie należy wykorzystywać utworu do celów komercyjnych;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w latach 2006-2020 w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).