Abstrakt
The article begins with a brief defi nition of „World Christianity” and elaborates three theses for conceiving the relationship between missiology and theology, the understanding and practice of Christian missions, and the teaching of missiology. I argue that outside missiology there is no theology. I also reject the separation between church history and missiology, the division between the historic churches of the West and the „mission lands” of the rest, and a narrow focus of the goal of Christian missions on conversion and church-planting. Finally, I recommend a shift from „church history” to „history of Christianity.”
Bibliografia
Bhakiaraj, Paul Joshua. „Christianity in South-Central Asia, 1910-2010.” Atlas of Global Christianity. Eds. Todd M. Johnson, Kenneth R. Ross. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, 2009. 142-143.
Davies, Noel. Conway, Martin. World Christianity in the Twentieth Century. London: SCM Press, 2008.
González, Justo. The Changing Shape of Church History. St. Louis, MO: Chalice Press, 2002.
Palmer, Martin. The Jesus Sutras: Rediscovering the Lost Scrolls of Taoist Christianity. New York: Ballantine Wellspring, 2001.
Phan, Peter C. „World Christianity: Its Implications for History, Religious Studies, and Theology.” Horizons 39. 2 (2012): 171-188.
Thangaraj, M. Thomas. „An Overview: Asian and Oceanic Christianity in an Age of World Christianity.” Asian and Oceanic Christianities in Conversation. Eds. Heup Young Kim, Fumitaka Matsuoka, Anri Morimoto. Amsterdam: Rodopi, 2011: 15-17.
The Jewish Believers in Jesus. Eds. Oskar Skarsaune, Reidar Hvalvik. Peabody, MA: Hendrickson, 2007.
The Thomapedia. Ed. George Menachery. Ollur, Kerala: St. Joseph’s Press, 2000.
World Christianity: Perspectives and Insights: Essays in Honor of Peter C. Phan. Eds. Jonathan Y. Tan, Anh Q. Tran. Maryknoll−New York: Orbis Books, 2016.
Yang, Fenggang. Religion in China: Survival and Revival under Communist Rule. New York: Oxford Univ. Press, 2012.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Przed 2006 do wszystkich tekstów opublikowanych prawa autorskie są zastrzeżone.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów ze zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) oraz zezwalają na sublicencje na tych samych warunkach.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2021 roku w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- użycie niekomercyjne – nie należy wykorzystywać utworu do celów komercyjnych;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w latach 2006-2020 w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).