Abstrakt
The text is a translation of W. J. T. Mitchell’s essay included in his book Image Science. Iconology, Visual Culture, and Media Aesthetics (2015). It is an extensive, cultural reflection on the notion of borders and boundaries in terms of their diverse meanings, functions and interactions that take place across borders. Borders are treated as bot physical boundaries and virtual or imaginary divisions, addressed here in the sphere of geopolitics and media. The axis of his discussions are notions of translations and convergence as dynamic, productive and destructive, war or war-like interactions governed by different structures of power. This is what the scholar calls border wars. Mitchell’s examples include the Israeli-Palestine and North and South Korean borders, divisions and tensions between language and images. He concludes with an analysis of a film – John Frankenheimer’s The Manchurian Candidate (1962) – and the Showtime television series Homeland (2011–2020), where he investigates virtual, ideological border wars generated in the Cold War and war on terror periods.
Bibliografia
Deleuze G., Foucault, tłum. M. Gusin, Wrocław 2004
Foucault M., To nie jest fajka, tłum. T. Komendant, Gdańsk 1996
Greenwald G., No Place to Hide, New York 2014
Lacan J., Ecrits. A Selection, tłum. A. Sheridan, New York 1977
Lessing G.E., Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji, tłum. H. Zymon-Dębicki, oprac. naukowe M. Mencfel, Kraków 2012
Makdisi S., Palestine Inside/Out: An Everyday Occupation, New York 2010
Mitchell W.J.T., Cloning Terror. War of Images, 9/11 to the Present, Chicago–London 2011 DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226532615.001.0001
Mitchell W.J.T., Image Science. Iconology, Visual Culture, and Media Aesthetics, Chicago 2015 DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226231501.001.0001
Pappe I., The Ethnic Cleansing of Palestine, New York 2007
Paragone: A Comparison of the Arts, tłum. I.A. Richter, Oxford 1949
Słownik Języka Polskiego PWN, dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl/slowniki/aktualny.html [dostęp: 18 czerwca 2023]
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 William J. T. Mitchell

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawo autorskie regulowane jest oświadczeniem autora przygotowanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM a od nr XXVIII także umową licencyjną na publikację online zawartą pomiędzy Autorem i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Autorzy ponoszą odpowiedzialność za oryginalność zamieszczanego materiału tekstowego oraz regulację praw autorskich dotyczących materiałów ilustracyjnych. W przypadku, gdy materiały pochodzą od redakcji – odpowiedzialność ponosi redakcja czasopisma.
Ten utwór dostepny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.