Abstrakt
Two assumptions play an important role in the study of portraiture 1) Studies of the portrait are usually based on the idea that the face that is shown in the portrait is also a portrait in its own right, namely, a portrait of the soul of the portrayed person. 2) The main function of portraiture is to portray or even capture the unique, personal identity of a person; that identity is an essential and stable entity. In this paper, both assumptions will be challenged. As a result, portrait and face should not be conflated and arguments on the face have a quite different status than those on portraits. Concerning the second assumption, surrealist portraits and contemporary portraiture suggest the opposite of an essential personality that does not change over time: when portraits are remade after some time, different personalities present themselves. This does not mean that a unique personality or identity does not exist per se, but that portraiture cannot be used to make this claim.
Bibliografia
Alphen E. van, “The Portrait’s Dispersal: Concepts of Representation and Subjectivity”, in: Portraiture. Facing the Subject, edited and introduced by J. Woodall, Manchester 1997
Belting H., Face and Mask. A Double History. Translated by Th.S. Hansen and A.J. Hansen, Princeton and Oxford 2017 DOI: https://doi.org/10.1515/9780691244594
Brennan T., The Transmission of Affect, Ithaca 2004
Deleuze G., F. Guattari, A Thousand Plateaus. Capitalism and Schizophrenia. Translation and Foreword by B. Massumi, Minneapolis 1987
Didi-Huberman G., “La Grammaire, le chahut, le silence: Pour une anthropologie de visage”, in: À visage découvert , Paris 1992, pp. 15–55
Douglass F., “A Tribute for the Negro”, The North Star 1849, 7 April
Douglass F., “Lecture on Pictures”, in: J. Stauffer et al., Picturing Frederick Douglass
Douglass F., “Pictures and Progress”, in: J. Stauffer et al., Picturing Frederick Douglas
Hollein M., “Foreword”, in: Roni Horn: Portrait of an Image, Frankfurt 2013, pp. 33–35
Stauffer J. et al., eds., Picturing Frederick Douglass: An Illustrated Biography of the Nineteenth Century’s Most Photographed American, New York 2015
Verschaffel B., What Artistry Can Do. Essays on Art and Beauty, Edinburgh 2022 DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9781474494908.001.0001
Weigel S., “Das Gesicht als Artefact”, Trajekte 2012, 25, pp. 5–12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ernst van Alphen

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawo autorskie regulowane jest oświadczeniem autora przygotowanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM a od nr XXVIII także umową licencyjną na publikację online zawartą pomiędzy Autorem i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Autorzy ponoszą odpowiedzialność za oryginalność zamieszczanego materiału tekstowego oraz regulację praw autorskich dotyczących materiałów ilustracyjnych. W przypadku, gdy materiały pochodzą od redakcji – odpowiedzialność ponosi redakcja czasopisma.
Ten utwór dostepny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.