Abstrakt
The article identifies the key elements of the reception of Ottoman rule in the Balkan states in the 19th and 20th c. The character of the centralized regimes established in the Balkan states defined as sultanism, autocracy, and authoritarianism, resulting from the absence of democratic tradition and an underdeveloped political awareness and culture. A characteristic feature of the Turkish system was the position of relatively free peasants, very different from that in Europe. The feature characteristic of the Ottoman tradition which survived in the Balkans the longest, until the end of the 20th century, was violence as an intrinsic component of political life and power often changing hands as a result of violence, assassinations, murders, etc.Bibliografia
Bozieva Abazi K., The Shaping of Bulgarian and Serbian National Identities 1800-1900, Skopje, 2007.
Despotović L., Srpska politička moderna. Srbija u procesima političke modernizacije 19. veka, Novi Sad, 2008.
Dvorniković V., Psiha jugoslovenske melanholije, Zagreb, 1925.
Haldon J., The Ottoman State and the Question of the Autonomy. Comparative perspectives [w:] New Approaches to State and Peasant in Ottoman History, red. H. Berktay, S. Faroqhi, London, 1992, s. 18-108.
İnalcık H., Meaning of Legacy: the Ottoman Case [w:] Imperial Legacy. The Ottoman Imprint on the Balkans and The Middle East, red. L. C. Brown, New York, 1996, s. 17-29.
İnalcık H., The Middle East and the Balkans under the Ottoman Empire. Essay on Economy and Society, Bloomington, 1993.
Karpat K.H., Studies on Ottoman Social and Political History. Selected Articles and Essays, Lieden-Boston-Köln, 2002.
Marinković M., The Shaping of the Modern Serbian Nation and of Its State under the Ottoman Rule [w:] Disrupting and Reshaping Early Stage of Nation-Building in the Balkans, red. M. Dogo, G. Franzinetti, Ravenna, 2002, s. 37-47.
Palairet M., Rural Serbia Reshaped and Retarded 1739-1914 [w:] Disrupting and Reshaping, s. 65-80.
Pavlovich P., The Serbians: the Story of a People, Toronto, 1988.
Popović-Obradović O., Kakva ili kolika država. Ogledi o političkoj i društvenoj istoriji Srbije XIX i XX veka, Beograd, 2008.
Roberts E., Realm of the Black Mountain. A History of Montenegro, London, 2007.
Stajonović D., Recepcija ideala slobode jednakosti i bratsva [w:] Srbija u modernizacijskim procesima 19. i 20 veka. 3. Uloga elita, ured. L. Perović, Beograd, 2003, s. 73-103.
Sugar P.F., Southern Europe under Ottoman Rule 1354-1804, Seattle-London, 1977.
Todorova M., The Ottoman Legacy in the Balkans [w:] Imperial Legacy. The Ottoman Imprint on the Balkans and The Middle East, red. C. Brown, New York, 1996.
Vucinich W.S., The Ottoman Empire. Its Record and Legacy, Princeton, 1965, s. 120-121.
Дворниковић B., Карактерологија Југословена, Bеоград, 1939.
Екмечић M., Дуго кретанње између клања и орања. Исорија Срба у новом веку (1492-1992), Нови Сад, 2011.
Иванов Д., Лидерът Стамболов, София, 2014.
Јовановић C., Друга влада Милошa и Михаила, Београд, 1933.
Павловић С. К., Србија. Историја иза имена, Београд, 2004.
Петков Д., Стефан Стамболов като револуционер, общественик и државник, София, 1921.
Рајс A., Чујте Сирби! Чувајте се себе, Београд, 2008.
Стеваноић Б., Политичка култура и културни идентитети у Србији и на Балкану, Ниш, 2008.
Стојанчевић B., Милош Обреновић и његово доба, Београд, 1966.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.