Abstrakt
Fourty years have passed since the critical edition of “An Outline of History” (Synopsis Historion). In terms of the genre classification of the Byzantine literature, it is the chronicle of the history of the reign of the subsequent Byzantine emperors from 811 to 1057. The suburb of Hebdomon appears several times in “An Outline of History” and it plays a number of roles in the political customs of the then Byzantium. It functioned as a place of the enthronement of the Byzantineemperors, their triumphs, their ceremonious arrivals in the capital city, their departures beyond the walls of Constantinople and, in some cases, as a place of their burial. The term “Hebdomon” derives from the Greek numeral ébdomos, and it refers to the Latin expression septimum miliarium. It encompasses an area situated at a distance of seven Roman miles (c. 10 km) from the symbolic centre of Constantinople in the Augusteon square.Bibliografia
Beljaev D.T., Bogomolnyje vychody vizantijskich carej v gorodskie i prigorodnyje chramy Konstantinopolja [w:] Zapiski klasičeskogo Otdelenija Imperatoskogo Russkogo Archelogičeskogo Obščestva, t. 4, Sankt-Peterburg, 1907, s. 57-92.
Bonarek J., Romajowie i obcy w „Kronice“ Jana Skylitzesa. Identyfikacja etniczna Bizantyńczyków i ich stosunek do obcych w świetle „Kroniki“ Jana Skylitzesa, Toruń, 2003.
Božilov I., Bălgarite văv Vizantijskata imperija, Sofija, 1995.
Carile A., La „Hylie Historias” del cesare Niceforo Briennio, „Aevum”, 1969, t. 43, n. 1, s. 235-282.
Cheynet J.-C., Jean Skylitzès. Empereurs de Constantinopole, red. B. Flusin, Paris, 2003.
Cheynet J.-C., Pouvoir et contestations à Byzance (963-1210), Paris, 1990.
Constantini Porphyrogenitii imperatoris De ceremoniis aulae byzantinae, I 91, 96, red. J.J. Reiske, t. 1, Bonn, 1829.
Černoglazov D.A., Chronika Joanna Zonary i jeji istočniki (IX-XI veka), „Vizantijskij Vremennik”, 2004, t. 63, s. 137-154.
Dagron G., Naissance d’une capitale:Constantinople et ses institutions de 330 à 451, Paris, 1974.
Garland L., Political Power and the Populace in the Byzantium Prior to the Fourth Crusade, “Byzantinoslavica”, 1993, s. 21-35.
Georgii Acropolitae Historia [w:] Opera, t. I, red. P. Wirth, Stuttgart, 1978.
Grala H., Uniwersalizm wschodni (idea Cesarstwa Powszechnego w kręgu cywilizacji bizantyńskiej) [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków, red. J. Staszewski, t. 1, cz. 2, Toruń 1995.
Grierson Ph., The Tombs and Obits of the Byzantine Emperors (337-1042), „Dumbarton Oaks Papers“,1962, t. 16, s. 1-63.
Histoire de Yahyā ibn Sa’īd d’ Antioche, „Patrologia Orientalis“,1997, t. 157, s. 481-483.
Holmes C., Basil II and the governance of Empire (976-1025), Oxford - New York, 2005.
Holum K.G., Vikan G., The Trier Ivory, “Adventus”ceremonial, and the Relics of St. Stephen, “Dumbarton Oaks Papers”, 1979, t. 33, s. 115-133.
Hunger H., Die hochsprachliche profane Literatur der Byzantiner, t. 1 (Philosophie. Rhetorik, epistolographie, Geschitsschreibung, Geographie), München, 1978, s. 364-389.
Ioannis Scylitzae Synopsis Historiarum, red. H. Thurn, Berlin – New York, 1973.
Janin R., Constantinople byzantine. Dévelopment urbain et repertoire topographique, Paris, 1950.
Jurewicz O., Historia literatury bizantyńskiej. Zarys, Wrocław-Warszawa, 2007.
Kantorowicz E. H., The “King’s Advent” and the enigmatic panels in the doors of Santa Sabina [w:] Selected Studies, Locust Valley, New York, 1965.
Kolb F., Ideał późnorzymskiego władcy. Ideologia i autoprezentacja, tłum. A. Gierlińska, Poznań, 2008.
Lauxtermann M., Byzantine Poetry and the Paradox of Basil II’s Reign [w:] Byzantium in year 1000, red. P. Magdalino, Leiden-Boston 2003.
Lehnen J., Adventus principis. Untersuchungen zu Sinngehalt und Zeremoniel der Kaiserankunft in den Städten des Imperium Romanum, Frankfurt/Main, 1997.
Leszka M. J., Uzurpacje w Cesarstwie Bizantyńskim w okresie od IV do połowy IX wieku, Łódź, 1999.
Leszka M. J., Wizerunek władców pierwszego państwa bułgarskiego w bizantyńskich źródłach pisanych (VIII-pierwsza połowa XII wieku), Łódź, 2003.
MacCormack S., Change and Continuity in Late Antiquity: the Ceremony of “Adventus”, „Historia. Zeitschrift für alte Geschichte”, 1972, t. 21.
Magdalino P., Innovations in government [w:] Alexios I Komnenos. I. Papers of the second Belfast Byzantine International Colloquium 14-16 April 1989 , red. M. Mullet, D. Smythe, Belfast, 1996.
Magdalino P., The empire of Manuel I Komnenos, 1143-1180, Cambridge, 1990.
Magdalino P., The Year 1000 in Byzantium [w:] Byzantium in year 1000, red. P. Magdalino, Leiden-Boston, 2003, s. 236-276.
Mango C., Hebdomon [w:] The Oxford Dictionary of Byzantium, red. A. P. Kazhdan, t. 1, Washington, 1991.
Mango C., The Triumphal Way of Constantinople and the Golden Gate, “Dumbarton Oaks Papers”, 2000, t. 54, s. 173-188.
McCormick M., Eternal victory. Triumphal rulership in late antiquity, Byzantium, and the early mediewal West, Cambridge, 1986.
Mercati S.G., Collectanea Byzantina, t. II, Bari, 1970.
Mercati S.G., Sull’epitafio di Basilio II Bulgaroctonos, L’epitafio di Basilio Bulgaroctonos secondo il codice modense greco 324, „Bessarione”, 1921-1922, t. 25-26.
Michaelis Pselli Historia syntomos, red. W. J. Aerts, Berlin, 1990.
Polemis D.I., Some cases of erroneous identification in the Chronicle of Scylitzes, „Byzantinoslavica”, 1965, t. 26, s. 74-81.
Prinzing G., Das Bamberger Gunthertuch in neuer Sicht, „Byzantinoslavica”, 1993, t. 54, s. 218-231.
Prokopiusz z Cezarei, O budowlach, red. P.Ł. Grotowski, Warszawa, 2006.
Psellos Michael, Chronographie, VI, t. 2, Paris, 1928.
Psellos Michael, Chronographie ou Histoire d’oun siècle de Byzance (976-1077) VI 19 , red. E. Renauld, t. 1, Paris, 1926.
Reinsch D. R., Pselliana. II. Vor dem Kaiserpalast oder im Gebiet zwischen Athyras und der Landmauer von Konstantinopel? Zum Verständnis von Michael Psellos, “Chronographia” VI 19, “Byzantinische Zeitschrift”, 2007, nr 1, s. 151-155.
Rek S., Geneza tytułu carskiego w państwie zachodniobułgarskim,„Balcanica Posnaniensia. Acta et studia”, 1985, t. 2.
Seibt W., Ioannes Skylitzes. Zur Person des Chronisten, “Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik“,1976, t. 25.
Shepard J., A marriage too far? Maria Lekapena and Peter of Bulgaria [w:] The Empress Theophano. Byzantium in the West at the turn of the first millennium, red. A. Davids, Cambridge, 1995, s. 121-149.
Stephenson P., The Tomb of Basil II [w:] Zwischen Polis, Provinz und Peripherie. Beiträge zur byzantinischen Geschichte und Kultur , red. L.M. Hoffmann, A. Monchizadech, Wiesbaden, 2005, s. 227-237.
Swoboda W., Mikołaj Mistyk [w:] Testimonia najdawniejszych dziejów Słowian. Seria grecka, red. A. Brzóstkowska, W. Swoboda, z. 3, Warszawa, 1995.
Synopsis Chronikē [w:] Mesaiōnikē Bibliothēkē, red. K. Sathas, t. 7, Paris, 1894.
The Prosopography of Later Roman Empire, red. J. R. Martindale, t. 3B, Cambridge, 1992.
Theophanes Continuatus IV 34, red. I. Bekker, Bonn, 1838.
Thibaut J.-B., L’Hebdomon de Constantinople. Nouvel ex amen topographique, “Echos d’Orient”, 1922, t. 21, s. 31-44.
Tuna T., Bir zamanlar Bakırköy, İstanbul 1996.
Walter Ch., Sztuka i obrządek kościoła bizantyńskiego, tłum. K. Malcharek, Warszawa, 1992.
Wellesz E., Historia muzyki i hymnografii bizantyjskiej, tłum. M. Kaziński, Kraków, 2006.
Zanker P., Apoteoza cesarzy rzymskich. Rytuał i przestrzeń miejska, tłum. L. Olszewski, Poznań, 2005.
Żygulski Z., Ceremonialność dworu bizantyńskiego, „Materiały Muzeum Wnętrz Zabytkowych w Pszczynie“, 1987, t. 4.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.