Abstrakt
The French President, Francois Mitterrand, followed with a great deal of attention a deepening collapse of Yugoslavia in the late 1980s of the 20th century. In the beginning, he believed that thanks to reforms and Serbians it will be possible to maintain Yugoslavia as a country. Mitterrand - as opposed to Kohl, who since the beginning of the conflict supported Croatian and Slovenian expectations of independence - was against a ‘wild’ independence. This caused a serious conflict in French-German relations during this time. Finally, in December 1991, France and other members of the European Community, facing a fait accompli by the German side, agreed to acknowledge the independence of all Yugoslav republics, on the condition that they met specified requirements concerning the observance of human rights, including the rights of minorities. Since the beginning of the Yugoslav conflict, Mitterrand was in favor of further mediations and against the military intervention of France or the European Community. He did not change his mind until the end of his presidency in 1995. He believed that one cannot respond with a war for a war. Mitterrand was in favor of sanctions against the fighting sides, he was ready to support the humanitarian aid. On June 28,1992, he went to the surrounded Sarajevo in order to support the local community. Although this trip met with a surprise and admiration of almost the whole world, Mitterrand’s policy became an object of criticism in France by some of French intellectuals. They accused him of supporting Serbians and of showing indifference toward their acts of genocide, above all, in Bosnia. Mitterrand did not agree with these accusations. He stressed that France did more than anybody else for Bosnia.Bibliografia
Adler L., L’Année des adieux, Paris, 1995.
Brossard Y., Vidal J., L’éclatement de la Yugoslavie de Tito. Désintégration d’une fédération et guerres interethniques, Québec, 2001.
Czubiński A., Europa w XX wieku, Poznań, 2001.
Dumas R., Coups et blessures. 50 ans de secrets partagés avec François Mitterrand, Paris, 2011.
Dumas R., Le Fil et la Pelote. Mémoires, Paris, 1996.
Favier P., Martin-Roland M., La décennie Mitterrand, t. 1, 4, Paris, 1990, 1999.
Jardin P., Kimmel A., Les relations franco-allemands depuis 1963, Paris, 2001.
Kiwerska J., Świat w latach 1989-2004. Wydarzenia-konflikty-procesy, Poznań, 2005.
Kouchner B.; Ce que je crois, Paris, 1995.
Lacouture J., Mitterrand. Une histoire de Français, t 2: Les vertiges du sommet, Paris, 1998.
Mitterrand F., Onze discours sur l’Europe (1982-1995), Paris, 1995.
Mitterrand F., Réflexions sur la politique extérieure de la France. Introduction à vingt-cinq discours (1981-1985), Paris, 1986.
Nazor A., Grad je bio meta: bolnica, dom umirovljenika, Zagreb, 2008.
Paszkiewicz J., Problem bezpieczeństwa narodowego w relacjach między byłymi republikami komunistycznej Jugosławii w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, “Obóz”, 2009, t. 51, nr 2, 2009, s. 213–235.
Schabert T., Mitterrand et la réunification allemande. Une histoire secrète (1981-1995), Paris, 2002.
Wybranowski D., Między niepodległością a dezintegracją. Bośnia i Hercegowina w XX i XXI wieku, Szczecin, 2012.
Védrine H., Les mondes de François Mitterrand. À l’Élysée 1981-1995, Paris, 1996.
Zacharias M. J., Jugosławia w polityce Wielkiej Brytanii 1940-1945, Wrocław, 1985.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.