Abstrakt
The article investigates the factors which determined the evolution of the national security concept in the Republic of Croatia during the period 1995-2013, as viewed by the political elite as well as the Croatian society. The Croatian public discourse approaches the national security in the context of either a multi-faceted reform of the country’s security sector or an improvement of both the democratic control over the military and security forces. Among the former Yugoslav republics, Croatia accomplished major goals in its pursuit of the national security policy. After a period of arduous reforms and reconstruction, the country has become a member of both the NATO and the European Union. The issues which are still disputed among the researchers are the legal bases for the security policy and the process of the internalization of values lying at the foundation of the security sector reform. It is questionable whether or not the newly established system of legal and institutional references is likely to consolidate in the social, political and economic reality of modern Croatia.Bibliografia
Cohen L.J., Embattled democracy: postcommunist Croatia in transition [w:] Politics, power, and the struggle for democracy in South-East Europe, red. K. Dawisha, B. Parrto, Cambridge, 1997.
Cvrtila V., Intelligence governance in Croatia, Geneva, 2012.
Dizdarević Z., Upitna budućnost regije nakon ulaska Hrvatske u EU [w:] Politike evropskih integracja, red. M. Grünther Đečević, N. Mujagić, Sarajevo, 2012.
Grubiša D., The Europeanization of Croatia’s security discourse, „Politička misao”, 2009, t. 46, nr 5.
Jović D., Lamont Ch., Croatia after Tuđman: encounters with the consequences of conflict and authoritarianism, „Europe-Asia studies”, 2010, t. 62, nr 10.
Knezović S., Mahečić Z., Hrvatska [w:] Almanah o nadzoru sektora bezbednosti, Beograd, 2012.
Kušić S., Croatia: advancing political and economic transformation, „Southeast European and Black Sea Studies”, 2006, t. 6, nr 1.
Lalović D., O totalitarnim značajkama hrvatske države (1990.-1999.), „Politička misao”,2000, t. 37, nr 1, s. 188-204.
Mahečić Z., Security policies in the Western Balkans: Croatia [w:] Security policies in the Western Balkans, red. M. Hadžić, M. Timotić, s. Petrović, Belgrade 2010.
Ogorec M., Novi oblici ugroza i nacionalna sigurnost u percepciji hrvatskih građana, „Društvena istraživanja”, 2009, t. 18, nr 3.
Paszkiewicz J., Exodus Serbów z Chorwacji i główne problemy związane z ich powrotem (1991–2002) [w:] Europa-Polska-migracja, red. S. Wojciechowski, R. Fiedler, Poznań: 2003, s. 119–135.
Post-Tudjman Croatia. The rocky road to reform, „Strategic Comments”, 2000, t. 6, nr 3.
Tabak I., Jedan pogled na buduću Strategiju nacionalne sigurnosti (SNS) [w:] Sigurnost: od koga, za koga. Prilozi diskusiji o sigurnosnoj politici RH, red. V. Horvat, Zagreb, 2009.
Zambelli N., A Journey westward: a poststructuralist analysis of Croatia’s identity and the problem of cooperation with the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia, „Europe- Asia studies”, 2010, t. 62, nr 10.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
