Abstrakt
This contribution focuses on the novel „Minuet for Guitar”, by Slovenian author VitomilZupan, and its film adaptation, entitled „Farewell until the Next War”, by Serbian director Živojin Pavlović. Firstly the article deals with the novel from the perspective of modernistnarrative devices, and secondly it focuses on the analysis of its cinematic adaptation. Basedon the anthropological-morphological method of film analysis it establishes that ŽivojinPavlović used modernist narrative devices in film. Furthermore it studies how and throughwhich cinematic forms of expressions and methods stream of consciousness and memories areshown, as well as how essayistic style, fragmentariness, and associative style are expressed inaudio-visual representation.
Bibliografia
Barbarič Nada, Uvodna razlaga, in: Menuet za kitaro, Vitomil Zupan, Ljubljana 1999, p. 13–37.
Berger Aleš, Na poti skozi čas in za seboj, in: Menuet za kitaro, Vitomil Zupan, Ljubljana 1984, p. 543–563.
Dolgan Marjan, Vitomil Zupan, Menuet za kitaro, „Sodobnost”, 1976, vol. 24, no 2, p. 172–176.
Eysteinsson Astradur, The concept of modernism, Ithaca/London 1992.
Giannetti Louis, Razumeti film, Ljubljana 2008.
Harlamov Aljoša, Slovenski modernistični roman. Doctoral thesis, Ljubljana 2016, p. 6–94; 108–121.
Kermauner Taras, Vztrajati, vsemu navkljub (Ob Zupanovem Menuetu), in: Menuet za kitaro, Vitomil Zupan. Murska Sobota 1980, p. 477–487.
Kos Janko, Konec modernizma, „Sodobnost”, 1988, vol. 36, no 3–7, p. 240–251; 386–393; 513–520: 655–662. Dlib. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-1KDYMBNY/?euapi=1&query=%27keywords%3dkonec+modernizma%27&pageSize=25 [Access: 3. 9. 2017].
Kuśmierczyk Seweryn, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym. Warsaw 2014, p. 11–34.
Pavlović Živojin, Nasvidenje v naslednji vojni, Ljubljana 1979, script no. 1327.
Pavlović Živojin, Nasvidenje v naslednji vojni, DVD, Ljubljana 1980.
Popek Simon, Naturalistična „podoba-nagon”: Živojin Pavlović v Sloveniji, „Ekran; revija za film in televizijo”, 2005, vol. 42, no 1–2, p. 20.
Rezoničnik Lidija, Poljski in slovenski literarni kanon obdobja modernizma v filmski adaptacji, Doctoral thesis, Ljubljana 2014, p. 81–95.
Rezoničnik Lidija, Modernistični pripovedni postopki v filmski adaptacji romana Menuet za kitaro, „Filološke pripombe”, 2017, vol. 15, no 1, p.72–85.
Rudolf Matevž, Ko beseda podobo najde. Slovenska literatura in film v teoriji in praksi (1984–2012), Ljubljana 2013, p. 73–143.
Rugelj Samo (ed.), Filmografija slovenskih celovečernih filmov 1931–2010, Ljubljana 2011, p. 168–169.
Šimenc Stanko, Slovensko slovstvo v filmu, Ljubljana 1983, p. 194–199.
Škulj Jola, Modernizem in njegove poteze v lirski, narativni in dramski formi. „Primerjalna književnost”, 1998, vol. 21, no 2, p. 45–74.
Šprah Andrej (ed.), Prekletstvo iskanja resnice. Filmska ustvarjalnost in teorija Živojina Pavlovića, Ljubljana 2012.
Šprah Andrej, Živojin Pavlović in partizanski film: razgradnja vizije pridobitev vojne in revolucije, „Kino!”, 2012, vol. 6, no 17–18, p. 230–272.
Vrdlovec Zdenko, Zgodovina filma na Slovenskem 1896–2011, Ljubljana 2013, p. 469–476.
Zorman Barbara, Sence besede. Filmske priredbe slovenske literature (1948–1979), Koper 2009, p. 13–51; 103–160.
Zupan Vitomil, Menuet za kitaro, Ljubljana 1984.
Zupan Vitomil, Minuet for Guitar, Champaign/Dublin/London 2011.
Zupan Sosič Alojzija, Pimlico in Neznosna lahkost bivanja kot maturitetna romana, „Jezik in slovstvo”, 2006, vol. 51, no 6, p. 25–45.
Zupan Sosič Alojzija, Govor v sodobnem slovenskem romanu, „Slavistična revija”, 2015, vol. 63, no 2, p. 183–195.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.