Metoda dramy edukacyjnej podczas zajęć dotyczących budowania postaw inkluzyjnych dla przyszłych nauczycielek i nauczycieli
Okładka czasopisma Biuletyn Socjoterapeutyczny, nr 2, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

metoda dramy
inkluzja społeczna
praktyka edukacyjna

Jak cytować

Jakulska, S., Marciniak, M., Forecka-Waśko, K., & Kasprzak, M. (2024). Metoda dramy edukacyjnej podczas zajęć dotyczących budowania postaw inkluzyjnych dla przyszłych nauczycielek i nauczycieli. Biuletyn Socjoterapeutyczny, (2), 43–54. https://doi.org/10.14746/bst.2024.2.3

Abstrakt

Drama to metoda pracy z grupą, która znajduje zastosowanie w różnych kontekstach, od terapeutycznych po edukacyjne. Umożliwia uczestnikom i uczestniczkom eksplorację rozmaitych tematów, procesów grupowych, a także własnych doświadczeń w ekscytujący, bazujący na przeżywaniu sposób, dlatego w edukacji może być wykorzystywana w pracy z tak zwanymi trudnymi tematami (wykluczenie rówieśnicze, profilaktyka uzależnień itp.). Celem tekstu jest analiza kursu „Drama Method for Social Inclusion in Teaching Practices”, który jest dostępny w ofercie dla studentów i studentek zagranicznych studiujących na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela. Kurs wyposaża w kompetencje do wykorzystania dramy edukacyjnej w pracy z tematem wykluczenia i inkluzji społecznej w szkole, może być zatem inspirujący także w pracy socjoterapeutycznej.

https://doi.org/10.14746/bst.2024.2.3
PDF

Bibliografia

Alam, S., Hameed, A., Kobylarek, A., Madej, M., Ahmad, F. (2023). Drama approaches across higher education in the English curriculum: students perspectives on holistic activity-based teaching. XLinguae, 16, 54–68. DOI: https://doi.org/10.18355/XL.2023.16.02.05

Batdi, V., Elaldı, Ş. (2020). Effects of drama method on social communication skills: A comparative analysis. International Journal of Research in Education and Science, 6, 435. DOI: https://doi.org/10.46328/ijres.v6i3.962

Bolton, G. (2007). A history of drama education: A search for substance. W: L. Bresler (red.), International handbook of research in arts education (vol. 16, s. 45–61). DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-3052-9_4

Cook, H.C. (1917). The play way; an essay in educational method. New York: Frederick A. Stokes Company.

da Penha Nery, M., Gisler, J.V.T. (2019). Sociodrama: An active method in research, teaching and educational intervention. Revista Brasileira de Psicodrama, 27(1), 11. DOI: https://doi.org/10.15329/2318-0498.20190002

Dillon, D.A., Way, B. (1981). Perspectives: Drama as a sense of wonder – Brian Way. Language Arts, 58(3), 356–362. DOI: https://doi.org/10.58680/la198127888

Dziedzic, A., Pichalska, J., Świderska, E. (1995). Drama na lekcjach języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Giebert, S. (2014). Drama and theatre in teaching foreign languages for professional purposes. Recherche et pratiques pédagogiques en langues, 33(1), 138–150. DOI: https://doi.org/10.4000/apliut.4215

İşyar, Ö.Ö., Akay, C. (2017). The use of „Drama in Education” in primary schools from the viewpoint of the classroom teachers: A mixed method research. Journal of Education and Practice, 8, 201–216.

Jaros, A. (2023). Socjoterapia z bajką – metodyczne wskazówki pracy. Biuletyn Socjoterapeutyczny 1, 75–84. DOI: https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.5

Jaskulska, S., Poleszak, W. (2015). Wykluczenie rówieśnicze. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 155–175). Łódź: theQ studio.

Jankowiak B., Soroko E. (2013. Socjoterapia a inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W: B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Jankowiak, B.A., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno--pedagogiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Jankowiak, B.A., Brzezińska, A., Soroko, E. (2024). Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych i branding oferowanych usług. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323243601

Kovács, G. (2014). Applied drama and theatre – Drama techniques in teaching English for specific purposes. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, 6, 10–25. DOI: https://doi.org/10.1515/ausp-2015-0026

Marciniak, M. (2017). Młodzież akademicka wobec mobilności w czasach płynnej nowoczesności. Forum Oświatowe, 29(1), 65–76.

Marciniak, M., Metz, M. (2023). Intercultural learning of academic students during the short-term international exchange. W: M. Marciniak, J. Sikorska, M. Klichowski, H. Krauze-Sikorska (red.), Learning in a world of cultural and social change. Interdisciplinary perspective (s. 88–112). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Mardas, G., Magos, K. (2020). Drama in education and its influence on adolescents’ empathy. Randwick International of Education and Linguistics Science Journal, 1,1. Pankowska, K. (1997). Edukacja poprzez dramę. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. DOI: https://doi.org/10.47175/rielsj.v1i1.32

Peterková, J., Repaská, Z., Prachařová, L. (2022). Best practice of using digital business simulation games in business education. Sustainability, 14, 8987. DOI: https://doi.org/10.3390/su14158987

Shraiber, E., Yaroslavova, E. (2016). Drama techniques in teaching English as a second language to university students. Bulletin of the South Ural State University. Series: Education. Education Sciences, 8(1), 59–65. DOI: https://doi.org/10.14529/ped160108

Steed, R. (2005). The play’s the thing: Using interactive drama in leadership development. Journal of Business Strategy, 26, 48–52. DOI: https://doi.org/10.1108/02756660510700537

Soroko, E., Jankowiak, B.A. (2020). Socjoterapia dzieci i młodzieży. W: I. Grzegorzewska, L.W. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Od teorii do praktyki (s. 899–912). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tawalbeh, A., El Marsafawy, H., Roy, R. (2020). Drama scenes in higher education: A method to stimulate students’ interest, encourage involvement, and develop reflective understanding. Proceedings of The International Conference on New Approaches in Education. DOI: https://doi.org/10.33422/icnaeducation.2019.07.398

Way, B. (1976). Development through drama. Harlow: Longman.