Abstract
The aim of the article is to review the classic theoretical approaches to the category of sociotherapy present in the literature on the subject. The author places sociotherapy in the area of psychological assistance, also pointing to the pedagogical (especially educational) context of sociotherapeutic practices. He emphasizes that sociotherapy, in addition to corrective and therapeutic effects, also has a deeper compensatory meaning. The effect of effective sociotherapy is to equip children and adolescents with the resources to cope with life independently.
References
Grotberg, E. (1998). I am, I have, I can. What families worldwide taught us about resilience. Reaching Today’s Youth: The Community Circle of Caring, 1(3).
Grotberg, E. (1999). Countering depression with the five building blocks of resilience. Reaching Today’s Youth, 4(1). Pobrane z: http://resilnet.uiuc.edu./library/grotb99.html.
McWhirter, J.J. i in. (2005). Zagrożona młodzież. Warszawa.
Petzold, H. (1993). Integrative Therapie. W: H. Petzold, J. Sieper (red.), Integration und Kreation. Modelleund Konzepte der Integrativen Therapie, Agogik und Arbeit mit kreativen Medien. Paderborn: Junfermann Verlag.
Sawicka, K. (2006). Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania. W: I. Dąbrowska-Jabłońska (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków.
Sawicka, K. (2007). Terapia w resocjalizacji. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa.
Sawicka, K. (red.) (1993). Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów. Warszawa.
Sawicka, K. (red.) (1995). Socjoterapia. Warszawa.
Zaborowski, Z. (1998). Świadomość i samoświadomość człowieka. Warszawa.
License
Copyright (c) 2023 Katarzyna Sawicka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.