The four faces of sociotherapy
PDF (Język Polski)

Keywords

adolescents
children
psychological help
resocialization
sociotherapy
treatment

How to Cite

Wilk, M. (2024). The four faces of sociotherapy. Biuletyn Socjoterapeutyczny, (1), 43–55. https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.3

Abstract

Sociotherapy is a form of group work with children, adolescents and adults, which is most often located in the field of broadly understood psychological and pedagogical help. The literature review shows that there are various ways of using group forms of work, not only with children and adolescents at risk of social pathology, social exclusion, but also with adults. Sociotherapy is then understood as an element supporting the processes of psychiatric treatment, resocialization work or even wide-ranging social campaigns. The article indicates the possibility of a broad look at contemporary sociotherapy, suggesting various possibilities of its application.

https://doi.org/10.14746/bst.2023.1.3
PDF (Język Polski)

References

Aron, A. (1992). Testimonio, a bridge between psychotherapy and sociotherapy. Women & Therapy, 13(3), 173–189.

Bernasiewicz, M. (2011). Teoria kognitywno-behawioralna i interakcjonizm symboliczny w teorii resocjalizacyjnej. Resocjalizacja Polska, 2, 136–138.

Bobon-Schrod, H. (1974). Sociopsychiatric rehabilitation. Feuillets Psychiatriques de Liège, 7(2), 147–156.

Bojanin, S., Kolar, D. (1998). The role of sociotherapeutic method in psychotherapy of adolescent crisis. Psihijatrija Danas, 30(2–3), 297–308.

Charles, T.W. (1977). Theoretical Perspectives on Prisonization: A Comparison of the Importation and Deprivation Models. Journal of Criminal Law and Criminology, 68, 136–145.

Dzięcioł, B. (2016). Zasady projektowania i realizacji zajęć w dziedzinie zintegrowanej socjoterapii resocjalizującej wobec osadzonych mężczyzn, wielokrotnie pozbawianych wolności. Studia Edukacyjne, 39, 193–220. Pobrane z: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17648 [dostęp: 19.08.2022].

Edelson, M. (1970). Sociotherapy and psychotherapy. Chicago: University of Chicago Press.

Jankowiak, B., Soroko, E. (2013a). Czynniki pomocowe w socjoterapii dzieci i młodzieży. W: B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pobrano z: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream10593/21630/2/Jankowiak_Socjoterapia_dodruk_10_3_2016.pdf [dostęp: 1.03.2021].

Jankowiak, B., Soroko, E. (2013b). Socjoterapia jako forma pomocy psychopedagogicznej. W: B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychopedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Jankowiak, B., Soroko, E. (2019). Socjoterapia dziś i jutro. O potrzebie współpracy refleksyjnego praktyka i ciekawego praktyki naukowca. Biuletyn Polskiego Stowarzyszenia Socjoterapeutów i Trenerów, 10–27. Pobrano z: http://pssit.pl/download/B_Jankowiak_E_Soroko_Socjoterapia_dzis_i_jutro.pdf [dostęp: 27.07.2022].

Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: PWN.

John-Borys, M. (2005). Socjoterapia – jak zachodzi zmiana zachowania? W: M. Deptuła (red.), Diagnoza, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Kalicanin, P. (1973). Socio-psychiatric methods in work with outpatients. Anali Zavoda za mentalno zdravlje, 5(2–3), 51–57.

Kaplan, H., Sadock, B. (1995). Psychiatria kliniczna, red. S. Sidorowicz, tłum. G. Bagiński i in. Wrocław: Urban & Partner.

Kowalski, M., Magda, E. (2020). Strategie myślenia o resocjalizacji na tle przemian paradygmatów w pedagogice. Resocjalizacja Polska, 19, 35–48.

Kubilay Akman, M. (2015). Sociotherapy as a Contemporary Alternative. W: Challenges of the Knowledge Society. CKS 2015 (s. 894–897). Bucharest: “Nicolae Titulescu” University Publishing House. Pobrano z: https://www.academia.edu/12672325/Sociotherapy_as_a_Contemporary_Alternative [dostęp: 19.08.2022].

Lipgar, R.M., Martin, J.B. (1988). Large inpatient groups (patient / staff community meetings): Method or madness. Open Panel Session, no. 218 [Critical issues for inpatient groups] conducted at the annual meeting of the American Group Psychotherapy Association.

Norton, K. (2002). The therapeutic community: Theoretical, practical, and therapeutic integration. W: J. Holmes, A. Bateman (red.), Integration in psychotherapy: Models and methods (s. 159–173). New York: Oxford University Press.

Priebe, S., Hoffmann, K. (2005). Socjoterapia. W: H. Freyberger, W. Schneider, R.-D. Stieglitz (red.), Kompendium psychiatrii, psychoterapii i medycyny psychosomatycznej, red. nauk., tłum. A. Bilikiewicz. Warszawa: PZWL.

Programy rekomendowane (2022). Pobrano z: https://programyrekomendowane.pl/strony/artykuly/strategie,9 [dostęp: 27.07.2022].

Richters, A., Rutayisire, T., Dekker, C. (2010). Care as a turning point in sociotherapy: Remaking the moral world in post-genocide Rwanda. Medische Antropologie, 22(1), 99. Pobrano z: https://www.researchgate.net/publication254913899_Care_as_a_turning_point_in_sociotherapy_Remaking_themoralworldinpost-genocideRwanda [dostęp: 18.08.2022].

Robinson, B.E., Rhoden, L.J. (2017). Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych. Praktyczny przewodnik, tłum. A. Marciniak. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Sawicka, K. (red.) (1999). Socjoterapia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Schlack, T. (1999). „Małolat” – program interwencyjno-edukacyjno-profilaktyczny dotyczący osób nadużywających alkoholu. W: K. Sawicka (red.), Socjoterapia (s. 147–190). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Schmid, P.F. (2019). The power of hope person-centered perspectives on contemporary personal and societal challenges. Person-Centered and Experiential Psychotherapies, 18, 121–138.

Smith, B., Fromm, M.G. (1982). Personality determinants of leadership and participation in a sociotherapy program. Human Relations, 35(6), 433–448.

Smith, E., Whittington, H.G. (1971). Social hour: A sociotherapeutic approach. Oxford: Charles C. Thomas Publisher Ltd.

Szrajda, J., Sygit-Kowalkowska, E., Weber-Rajek, M., Tudorowska, M., Ziółkowski, M., Borkowska, A. (2019). Working with socially maladjusted youth and children with developmental disorders. Predictors and correlations of health among personnelin youth centres. Journal of Education, Culture & Society, 10(1), 155–169. Pobrano z: https://jecs.pl/index.php/jecs/article/view/483/404 [dostęp: 19.08.2022].

Understanding the Prison Label (2022). Pobrano z: https://www.tolerance.org/classroom-resources/tolerance-lessons/understanding-the-prison-label [dostęp: 19.08.2022].

Whiteley, J.S. (1986). Sociotherapy and psychotherapy in the treatment of personality disorder: discussion paper. Journal of the Royal Society of Medicine, 79, 721. Pobrano z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1290573/ [dostęp: 18.08.2022].