Abstrakt
Michał A. Michalski, Z powrotem do oikos nomos, z powrotem do rzeczywistości… Materialistyczna transformacja kultury Zachodu a zwrot społeczno-kulturowy w ekonomii [Back to oikos nomos, Back to Reality… Materialistic Transformation of the Western Culture and Socio-Cultural Turn in Economics] edited by W. Banach, M.A. Michalski, J. Sójka, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLVI: Między Chinami a Zachodem. Pytanie o źródła chińskiego sukcesu gospodarczego [Between China and the West. An inquiry into the sources of the Chinese economic miracle], Poznań 2018, pp. 203–215, Adam Mickiewicz University. Faculty of Social Sciences Press. ISSN 0239-3271.
In this article, I put forward the thesis that the current socio-economic situation is to a large extent caused by the changes that have taken place in Western culture over the last few centuries. This means that, to a large extent, the considerations discussed here refer to the perspective of economic culture. The reason for undertaking this issue is paradoxical situation of socio-economic stagnation
and recourse in the contemporary West which has achieved unprecedented level of social, scientific and technological development.
In order to explain this problem, the article proposes to analyse the process of materialisation of the Western culture which means that the materialistic point of view colonizes at the same time capitalist and socialist concepts and policies. It becomes evident e.g. in the prioritizing economic policy and economic development as the universal solution to all social challenges and marginalizing metaphysical aspects of human and social existence. According to the conclusion of the article it is necessary to understand the influence of materialistic
point of view in order to rethink and analyse contemporary shape of Western culture and condition of Western civilization.
Bibliografia
Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Berger P.L., Rewolucja kapitalistyczna, tłum. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.
Boulding K.E., Etyka i biznes, w: J. Grosfeld (red.), Ponad ekonomią, PIW, Warszawa 1985.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Kochanowicz J., Wprowadzenie, w: J. Kochanowicz, M. Marody (red.), Kultura i gospodarka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
Lane R.E., The Loss of Happiness in Market Democracies, Yale University Press, New Haven 2000.
Larrivee J., It’s Not the Markets, It’s the Morals: How Excessively Blaming Markets Undermines Civil Society, w: T.E. Woods, Back on the Road to Serfdom. The Resurgence of Statism, ISI Books, Wilmington 2010.
Michalski M.A., Postmodernizacja a etyka i kultura gospodarcza Zachodu. Przemiany rodziny i socjalizacji a edukacja moralna, „Prakseologia” 160/2018 (DOI: 10.7206/prak.0079-4872_2015_160_4).
Schumacher E.F., Guide for the Perplexed, Harper Perennial, New York–London–Toronto–Sydney 2004.
Zakaria F., Koniec hegemonii Ameryki, tłum. S. Kroszczyński, Media Lazar NADIR, Warszawa 2009.
Znaniecki F., Rzeczywistość kulturowa, w: idem, Pisma filozoficzne, t. 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1991.
Znaniecki F., Upadek cywilizacji zachodniej, w: idem, Pisma filozoficzne, t. 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1991.
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy