Abstrakt
Wojciech Wybieralski, Uwagi na temat wzornictwa przemysłowego w Polsce w latach 70. [Comments on Industrial Design in Poland in the 1970s], edited by W. Bryl-Roman, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLIII: Projektowanie w latach 70. [Designing in the 1970s], Poznań 2017, pp. 13-30, Adam Mickiewicz University. Faculty of Social Sciences Press. ISSN 0239-3271.
The paper discusses issues concerning the Polish industrial design of the‘70s in regard to social and economical situation of a country belonging by the time to the ‘Eastern Bloc’. The author argues the design industry had been strictly dependent on the social and political matters of that time. His judgement results not only from the review and analysis of the accessible information but most of all from his personal experiences of participation in several design teams operating in Polish industry of that time. The emphasis is laid on the specific area of design which is performed in various branches and capacities that produces objects of everyday use, machines, appliances and other constituents of human ambience. The author remarks also the organisational and legal issues of the profession and the design education in academies by the time. Industrial design, in his opinion, was strictly connected with visual arts, different technical disciplines, humanities and social sciences. The most distinctive features of design are its multidisciplinarity, the activity in the realms of usability and the formal (visual and aesthetic) matters. The profession balances questions of function, form, technology and economy. Even though the ‘70s as many other periods in Polish politics and economy did not result in expected successes, the discipline of design managed to survive the severe time of the 80s and create the base for operating in the market economy after the 1989.
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy