Abstrakt
In the new book Memosphere. Introduction to Cybercultural Studies (2017) Magdalena Kamińska publishes the result of her long-term studies on Internet-based culture and its components, such as netlore, lolcontent, memes and more. The book is focused on Polish cybercultural phenomena revealing their particularly local aspects, as well as pointing at the position of Polish cyberculture in the broader media landscape. Memosphere is comprised of a series of case studies, each developed thoroughly and discussed from various perspectives, such as netnography. The framework of the book is based on so-called rich points (after Michael H. Agar), chosen by Magdalena Kamińska in the attempt to find the most inspiring examples, including: various memes native to Polish culture, the Polish version of cyber-(n)ostalgy, the case of iuxtabrities (social-media bound cewebrities) or a circulation of counter knowledge. Some of the issues discussed in Memosphere have also been present in the realm of post-Internet art and examined by international researchers (O. Lialina, A.X. Mina, D. Quaranta) which proves their universal character within the global cyberculture. One of the most influential features of memes (after E. Zuckerberg) is an image of a cat (funny or cute), enabling the circulation of important, even serious or activist content. From digital naives, to digital natives, all the members of cyberculture become transmitters of memes and the prosumers of digital folklore. Also, Kamińska introduces her own proposal of the new methodology of cybercultural studies based on cultural studies as well as anthropology. The book proves that a demand for the branch of culture studies aimed at such a dynamic field of studies as cyberculture, is pivotal for the future development of cultural studies as an academic discipline.
Ewa Wójtowicz, „Słodki kotek” a kultura polska. Rozważania wokół książki Magdaleny Kamińskiej Memosfera. Wstęp do cyberkulturoznawstwa [„Sweet kitten” and Polish culture. Reflections around the book of Magdalena Kamińska Memosphere. Introduction to cyber cultural studies], edited by W. Bryl-Roman, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLIII: Projektowanie w latach 70. [Designing in the 1970s], Poznań 2017, pp. 193-201, Adam Mickiewicz University. Faculty of Social Sciences Press. ISSN 0239-3271.
Bibliografia
Kamińska M., Memosfera. Wstęp do cyberkulturoznawstwa, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2017.
Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2011.
Lialina O., Espenschied D. (red.), Digital Folklore, Merz & Solitude, Stuttgart 2009.
Quaranta D., Media, New Media, Postmedia, Postmedia Books, Milan 2010.
Stagg N., Trends and Their Discontens, w: DIS (Lauren Boyle, Solomon Chase, Marco Roso, David Toro) (red.), The Present in Drag, KW Institute of Contemporary Art, Berlin 2016.
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy