Abstrakt
The paper discusses design thinking methodology, arguing that this perspective may be useful for sociology, particularly urban sociology. The author demonstrates that design thinking tools are similar to some sociological research tools.
Marta Skowrońska, Miasto i myślenie projektowe. Design thinking jako skrzynka narzędziowa [Design thinking as a tool box] edited by M. Nowak, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLVIII: Kuchnia badań miejskich. Studia na temat praktyki empirycznej badaczy miasta [A backstage of urban research. Studies on the empirical practices of city research scientists], Poznań 2019, pp. 75–90, Adam Mickiewicz University. ISSN 0239-3271.
Marta Skowrońska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Socjologii, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań, skowronska.marta@gmail.com
Bibliografia
Arabasz, M., Sińczuch, M. (2016). Design Thinking. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Baran, G., Lewandowski, M. (2017). Design thinking in public management. W: The Complex Identity of Public Management: Aims, Attitudes, Approaches (ss. 119–134). Kraków: Jagiellonian University Institute of Public Affairs.
Bourdieu, P. (2006). Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brodnicki, K. (2015). Zastosowanie koncepcji design thinking w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce – Teoria i Praktyka, 4(14), 35–45.
Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. New York: Harper Collins.
Brown, T. (2013). Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność. Kraków: Libron.
Chapman, T., Hockey, J. (eds). (1999). Ideal Homes? Social Change and Domestic Life. London–New York: Routledge.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ćwikliński, M. (2017). Charakterystyka design thinking przez pryzmat jego instrumentarium. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa: czasopismo poświęcone teorii i praktyce ekonomiki i organizacji przedsiębiorstwa, 7(810), 12–21.
Engel, A.K., Maye, A., Kurthen, M., König, P. (2013). Where’s the action? The pragmatic turn in cognitive science. Trends in Cognitive Sciences, 5(17), 202–209.
Gaver, B., Dunne, T., Pacenti, E. (1999). Design: Cultural probes. Interactions, 1(6), 21–29.
Goffman, E. (2011). Instytucje totalne: o pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hanington, B., Martin, B. (2012). Universal Methods of Design. Beverly: Rockport Publishers.
Helman, J., Rosienkiewicz, M. (2016). Design thinking jako koncepcja pobudzania innowacji. W: R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (ss. 62–72). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
Heynen, H., Baydar, G. (2005). Negotiating Domesticity: Spatial Productions of Gender in Modern Architecture. Hove: Psychology Press.
Kimbell, L. (2009). Beyond design thinking: Design-as-practice and designs-in-practice. CRESC Conference, Manchester. https://www.researchgate.net/profile/Lucy_Kimbell/publication/228353351_Beyond_design_thinking_Design-as-practice_and_designs-inpractice/links/02e7e53bf9f1074e34000000.pdf, dostęp: 18.07.2019.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kotus, J. (2014). Partycypacja społeczna w zarządzaniu miastem: pomiędzy wykluczeniem społecznym a zaangażowaniem. Studia Miejskie, 13, 37–45.
Projektanci i designerzy dla osób starszych. (2019). http://e.org.pl/projektanci-i-designerzy-dla-osob-starszych/, dostęp: 15.12.2019.
Reckwitz, A. (2002). Toward a Theory of Social Practices: A Development in Culturalist Theorizing. European Journal of Social Theory, 2(5), 243–263.
Schatzki, T. (2001). Introduction: practice theory. W: K. Knorr-Cetina, The Practice Turn in Contemporary Theory (ss. 10–23). London: Routledge.
Staśko, R. (2018). Warsztaty design thinking jako element samokształcenia uczniów i nauczycieli. Aura, 3(280), 4–5.
Wallin, S., Horelli, L. (2010). The methodology of user-sensitive service design within urban planning. Environment and Planning B: Planning and Design, 37(16) (wersja elektroniczna).
Wróbel-Lachowska, M., Romanowski, A. (2015). Design thinking jako metoda projektowania pozwalająca na poprawę jakości życia osób 50+: na przykładzie programu Destine. W: Ergonomia niepełnosprawnym – projekty poprawiające jakość życia (ss. 124–146). Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
Zielińska, E. (2013). Design thinking. Model pracy badawczej w obliczu dzikich problemów nauk społecznych. Stan Rzeczy, 1(4), 168–185.
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy