Abstrakt
The patterns of culture is a well known phrase which was used for first time by Ruth Benedict. The successors of this tradition believe that culture – in its essence – is governed by rules of a different kind. Anthropologists, sociologists and representatives of cultural studies, focus attention on patterns of very long duration (long-term historical structures which denote a variety of organized behaviours). One of these researchers is Janusz Hryniewicz. According to Hryniewicz, Polish economic practice is deeply involved in the cultural patterns of a so called manor farm origin. Unfortunately, this statement is inefficiently justified. This assumption is supported by circumstancial evidence (similarities between historical events) instead of the proper structural analysis of historical data. The main purpose of this paper is to scrutinize how patterns of culture (especially patterns of Polish economic culture) arise and which factors determine their stability.
Bibliografia
Fukuyama F., Wielki Wstrząs, przeł. H. Komorowska, K. Dobrosz, Politeja, Warszawa 2000.
Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, przeł. A. Śliwa, L. Śliwa, PWN, Warszawa 1997.
Grzybowski S., Dzieje Polski i Litwy (1506-1648), Świat Książki, Kraków 2000.
Hankiss E., Pułapki społeczne, przeł. T. Kulisiewicz, Wiedza Powszechna, Warszawa 1986.
Hryniewicz J.T., Polityczny i kulturowy kontekst rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
Hryniewicz J.T., Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007.
Mannheim K., Ideologia i utopia, przeł. J. Miziński, Wydawnictwo Test, Lublin 1992.
Marks K., Tezy o Feuerbachu, przeł. S. Filmus, [w:] K. Marks, F. Engels, Dzieła, t. 3, Książka i Wiedza, Warszawa 1961.
Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, przeł. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, PWN, Warszawa 1982.
Putnam R., The Prosperous Community: Social Capital and Public Life, TAP, Spring 1993.
Rotengruber P., Nauka wobec kryzysu gospodarczego, nauka wobec kryzysu zaufania, [w:] Ekonomiczne i etyczne aspekty kryzysu gospodarczego, red. R. Kamiński, J. Sójka, PTE, Poznań 2013.
de Soto H., Tajemnica kapitału. Dlaczego kapitalizm triumfuje na Zachodzie, a zawodzi gdzie indziej, przeł. S. Czarnik, Fijorr Publishing, Warszawa 2003.
Sroczyński G., Folwark polski, http://wyborcza.pl/magazyn/1,137770,15785648,Folwark_polski.html [dostęp: 12.04.2014].
Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Aletheia, Warszawa 2011.
Wocial J., Znanieckiego filozofia wartości, [w:] F. Znaniecki, Pisma filozoficzne, t. 1, przeł. J. Wocial, PWN, Warszawa 1987.
Wrzosek W., Idea kultury materialnej F. Braudela, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” 1994, nr 2.
Znaniecki F., Pisma filozoficzne, t. 1, przeł. J. Wocial, PWN, Warszawa 1987.
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy