Abstrakt
The purpose of this article based on in-depth interviews with Polish wine consumers/amateurs is to consider whether wine consumption may be perceived as an agent of social relations. I argue that collective wine drinking occasions may be sociologically understood as exemplifications both of Simmelian idea of sociability and Maffesoli’s modern tribalism. Consequently the main problem of the text is also to stress the role of social context in experiencing consumption pleasures as well as the significance of sharing common standards of taste in constructing and maintaining social relations.
Bibliografia
Barthes R. (2000), Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa: Wydawnictwo KR
Beck U., Giddens A., Scott L. (2009), Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, przeł. Jacek Konieczny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Bennett A. (1999), Subcultures or neo-tribes? Rethinking the relationship between youth, style and musical taste, “Sociology” 33 (599)
Bourdieu P. (2005), Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. Piotr Biłos, Warszawa: Scholar
Campbell C. (1998), Consumption and the rhetorics of need and want, “Journal of Design History”, vol.11 (3) (s. 235-246)
Campbell C. (2004), I shop therefore I know that I am: the metaphysical basis for modern consumerism, [w:] K.M. Ekstrom, H. Brembeck (eds), Elusive consumption, Oxford: Berg (s. 27-44)
Charters S. (2006), Wine and society. Social and cultural context of a drink, London: Elsevier Butterworth-Heinemann
Colman T. (2008), Wine politics. How governments, environmentalists, mobsters and critics influence the wines we drink, Berkeley: University of California Press
Crane T. (2006), Wine as an aesthetic object, [w:] B.C. Smith (ed.), Questions of taste: philosophy of wine, Oxford: Oxford University Press (s. 141-155)
Dant T. (2005), Materiality and society, Maidenhead: Open University
Dant T. (2006), Material civilization: things and society, ”British Journal of Sociology” 2006 vol 57 nr 2 (s. 289-308)
Dant T. (2007), Kultura materialna w rzeczywistości społecznej. Przekład zredagował i poprawił Janusz Barański, Kraków: Wydawnictwo UJ
Dant T. (2000), Consumption caught in the „cash nexus”, “Sociology” 34 (s. 655-670)
Demossier M. (2004), Contemporary lifestyles: the case of wine, [w:] D. Sloan (ed.), Culinary taste. Consumer behaviour in the international restaurant sector, London: Elsevier Butterworth-Heinemann (s. 93-108)
Demossier M. (2005), Consuming wine in France: the ‘wandering’ drinker and the vin-anomie, [w:] T.M. Wilson (ed.), Drinking cultures: sites and practices in the production and expression of identity, Oxford: Berg Publishers (s. 129-154)
Demossier M. (2010), Wine drinking culture in France. National myth or a modern passion? Cardiff: University of Wales Press
Douglas M. (1987), A distinctive anthropological perspective, [w:] M. Douglas (ed.), Constructive drinking. Perspectives on drink from anthropology, Cambrigde and Paris: Cambridge University Press and Maison des Sciences de l’Homme (s. 3-15)
Douglas M., Isherwood B.C. (1996), The world of goods. Towards anthropology of consumption, London: Routledge
Droit R.P. (2005), 51 zabaw (z) rzeczami. Doświadczanie rzeczywistości, przeł. Elżbieta Urscheler, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Drozdowski R. (2006), Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Elias N. (1990), Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, przeł. Tadeusz Zabłudowski, Warszawa: PIW
Falco C. (2006), Wino. Porady markiza z Grinon, przeł. Magdalena Dzięgielewska, Poznań: Zysk i S-ka
de la Fuente E. (2008), The art of social forms and the social forms of art; the sociology-aesthetics nexus in Georg Simmel’s thought, “Sociological Theory” vol 26 nr 4 (pp. 344-362)
de la Fuente E. (2009), On the promise of a sociological aesthetics: from Georg Simmel to Michel Maffesoli, dokument internetowy, www.aesculit.cn/article/2009/01/09/1042.html
Gronow J. (1997), The sociology of taste, London: Routledge
Hennion A. (2008), Those things that hold us together: taste and sociology “Cultural Sociology” vol 1(1), (s.97-114)
Komter A. (2001), Heirlooms, nikes and bribes: towards a sociology of things, “Sociology” vol 35 (1) (s.59-75)
van Krieken R. (1998), Norbert Elias, London and New York: Routledge
Miller D. (2008), The comfort of things, Cambridge: Polity
Krajewski M. (2008), Ludzie i przedmioty – relacje i motywy przewodnie, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, Olsztyn: Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Maffesoli M. (2008), Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, przeł. Marta Bucholc, Warszawa: PWN
Mennell S. (2007), The American civilizing process, Cambridge: Polity
Resnick E. (2008), Wine trends. Success strategies for new markets, new consumers and new trends, New York: Palgrave Macmillan
Simmel G. (2005), Socjologia, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa: PWN
Simmel G. (2006), Socjologia posiłku, [w:] G. Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. Małgorzata Łukasiewicz (s. 272-282)
Smith B.C. (2007), The objectivity of taste and tasting, [w:] Barry C. Smith (ed.), Questions of taste. The philosophy of wine, Oxford: Oxford University Press (pp. 41-77)
Smith D. (2001), Norbert Elias and modern social theory, London: Sage
Teil G., Hennion A. (2004), Discovering quality or performing taste? A sociology of the amateur, [w:] M. Harvey, A. McMeekin, A. Warde (eds.), Qualities of food, Manchester: Manchester University Press (pp. 19-37)
Warde A. (1997), Consumption, food and taste. Culinary antinomies and commodity culture, London: Sage
Warde A., Martens L. (2000), Eating out: social differentiation, consumption and pleasure, Cambridge: Cambridge University Press
Watson M. (2008), The materials of consumption, “Journal of Consumer Culture” vol 8 (1), (s. 5-10)
Wilson T.M., (2001), Drinking cultures: sites and practices in the production and expression of identity, [w:] T.M. Wilson (ed.), Drinking cultures: alcohol and identity, Oxford: Berg Publishers (s. 1-24)
Woodward I. (2001), Domestic objects and the taste epiphany. Resource for consumption methodology, “Journal of Material Culture” vol 6 (2), (s. 115-136)
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy