Abstrakt
This article present four species of space, species that express, through the material culture, different forms of gathering: the crowd, the lonely crowd, community, co-operation and the way that people experience closeness and togetherness. The four species of space are: the space of mass, of individualism, of tribe and, last but not least, the space of solidarity. We can think of the species of space as a metaphor which we can use to describe the material realm, but also as a tool for changing the world and creating social change. We live together. However, we are not only tied up with longterm relationships but with weak ties. The latter are based on the materiality. I suggest that space is not purely physical (size, shape, weight) but it is rather the script, the specie which, in the dynamic evolutionary process, adapts to the historical and social circumstances.
Bibliografia
Beauvais N. (2009), The Machine as the Garden The New Harvard Campus in Allston, Sustainability, and Its Effects on Design. Publikacja elektroniczna. [http://www.gsd.harvard.edu/research/publications/hdm/back/29_Beauvais.pdf] [dost%p 29.06.2011]
Campbell C. (2006), Kupuję, więc wiem, że jestem: metafizyczne podstawy nowoczesnego konsumeryzmu, prze . M. Brzozowska-Brywczyńska, „Kultura Popularna” nr 4 (18), s. 47-60
Canetti E. (2011a), Hitler według Speera. Wielość i trwałość. Przeł. M. Przybyszowska, [w:] tenże, Sumienie słów. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Canetti E. (2011b), Zawód pisarza. Przemówienie w Monachium w styczniu 1976 roku. Prze . M. Przybysłowska, w: tenże. Sumienie słów. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Corbin A. (1999), We władzy wstrętu. Społeczna historia poznania przez węch. Od odrazy do snu ekologicznego. Przł . A. Siemek. Warszawa
Douglas M., W obronie zakupów, prze . M. Bogunia-Borowska, [w:] Socjologia codzienności, pod red. P. Sztompki i M. Boguni-Borowskiej, Kraków: Znak
Elias N. (2010), Czym jest socjologia?, prze . Bogdan Baran, Warszawa: Aletheia
Elias N. (1980), Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, przeł. T. Zabłudowski, Warszawa: PIW
Hajer M., Reijndrop, Arnold. 2001. In Search of New Public Domain. Analusis and Strategy, trnasl. by A. May, Rotterdam: NAi
Gibson J.J. (1979), The Ecological Approach to Visual Perception, New Jersey
Historia życia codziennego, tom IV. P. Arie, G. Duby (red. – 2006). Przekład zbiorowy. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Maffesoli M. (2008), Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, prze . M. Bucholc, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Manovich L. (2010), Poetyka wzbogaconej (augmentowanej) przestrzeni, przeł. A. Nacher, [w:] E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta, Kraków: Universitas
Fatherstone M. (1996), Postmodernizm i estetyzacja życia. Prze . P. Czapliński i J. Lang [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, (red.) R. Nycz, Kraków: Wydawnicwto Baran i Suszczyński
Kaufmann J.-C. (2010), Wywiad rozumiejący, przeł. A. Kapciak, Warszawa: Oficyna Naukowa
Koolhaas R. (2010), Navigating Modernization. Publikacja elektroniczna [http://www.oma.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=339&Itemid=25] [dost%p29.06.2011]
Kwon M. (2009), Sztuka publiczna w przestrzeni: integracja czy interwencja. Prze . D. Cieśla-Szymańska. „Kultura Współczesna” nr 4 (62), s. 103-131
Krajewski M. (2010), Przeciw inżynierii wizualnej. Ożywianie i uśmiercanie miasta, [w:] E. Rewers, A. Skórzyńska, Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Odbert C. (2011), Kounkuey Design Initiative, Kenya. Publikacja elektroniczna [http://www.gsd.harvard.edu/research/publications/hdm/current/HDM33_Odbert.pdf][dost%p 29.06.2011]
Palleroni S. (2008), Building Sustainable Communities and Building Citizens, [w:] B. Bell, K. Waleford (red.), Expanding Architecture. Design as activism, Metropolis Books
Pańczak J. (2008), Twarzą w twarz. Rzecz o zakładach fryzjerskich. Praca magisterska
Popper R.K. (1989), Nędza historycyzmu. prze . S. Amsterdamski, Warszawa: Krąg
Rapior W. (2010), Projekt w czasach wieloobrazu. Kilka uwag o designie, [w:] M. Krajewski (red.), Handmade. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości, Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana
Rorty R. (1999), O etnocentryzmie. Odpowiedź Cliffordowi Geertzowi, [w:] tenże, Obiektywność, relatywizm i prawda. Warszawa: Aletheia.
Sennet R. (1996), Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu, przeł. M. Konikowska. Gdańsk: Marabut
Simmel G. (2006), Most i drzwi. Wybór esejów. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa: Oficyna Naukowa
de Souza e Silva A. (2010), Mobilne technologie jako interfejs przestrzeni hybrydowych, prze . A. Nacher, [w:] E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta, Kraków: Universitas
Wittgenstein L. (2008), Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy