Abstrakt
The lostness of an individual or institution is manifested in their aversion towards conforming or adapting to the social and cultural conditions in which they are to function or carry out their fundamental tasks. Lostness affects secular institutions as well as religious institutions, including churches. In this paper I demonstrate the lostness of the institutional Roman Catholic Church in Poland over the past 25 years through the reflections of clergymen and theologians, as well as on the basis of sociological research findings. Theologians claim that this lostness also signifies the specific pastoral situation of the Church brought about by the systemic transformations in Poland over this period, previously unencountered by and unknown to the Church, hindering the Church’s functioning and inducing it to take erroneous decisions. Lostness takes on a variety of forms and is manifested in numerous spheres of the Church’s secular activities, but does not affect its essence or religious identity. However, it does embrace its functions and actions, its attitudes and its decisions, in the area of secular and political activity, its relations with society, and also in relations within the clerical community. Wording it differently, lostness applies to the human structure of the Church, and within this above all the bishops and leaders who guide it and manage its assets, and who also perform an instructional and educational function towards the Church’s faithful.
Licencja
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy