Abstrakt
The Upper Silesian conurbation is a unique area in Poland due to its polycentric nature, expressed in the interaction of a group of cities. The paper describes the transformation of the image of the “metropolis” in the Silesian Voivodeship, addressing the issues of complex relations between the cities of the Upper Silesian Metropolitan Area. The results of the qualitative content analysis of strategic programs of the municipalities participating in the metropolitan union since 2017 highlighted two main categories of the concept of “metropolis” – a chance and a threat. Then, the selected aspects shaping the identity of the institution of metropolitan management were demonstrated based on the regional press discourse analysis. Thus, this paper explores a path of metropolitan integration of the municipalities in the face of the emergence of a new metropolitan institution – from rivalry tendencies based on the historical and cultural divisions of the region and the revival of local identities to conciliatory attitudes.
Bibliografia
Bassand, M. (2007). Métropoles et métropolisation. W: M. Bassand, V. Kaufmann, D. Joye (red.), Enjeux de la sociologie urbaine (ss. 15–31). Lausanne: Presses Polytechniques et Universitaires Romandes.
Bierwiaczonek, K. (2010). Między entuzjazmem a sceptycyzmem. „Metropolia śląsko-zagłębiowska” w świetle badań socjologicznych z lat 2006–2008. W: R. Pyka (red.),
Sposób na metropolię. Idee a społeczne oczekiwania wobec projektu utworzenia śląsko-zagłębiowskiej metropolii (ss. 91–104). Katowice: UM Katowice, RSS MSNP UŚ.
Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bürkner, H.J. (2017). Bordering, Borderscapes, Imaginaries: From Constructivist to Poststructural Perspectives. W: E. Opiłowska, Z. Kurcz, J. Roose (red.), Advances in European Borderlands Studies (ss. 85–107). Baden-Baden: Nomos. DOI: https://doi.org/10.5771/9783845276892-85
Burszta, W.J. (2004). Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Chmielewska, M., Szajnowska-Wysocka, A. (2010). Metropolia „Silesia” – aspiracje konurbacji górnośląskiej. Acta Geographica Silesiana, 7, 5–10.
Farr, R.M., Moscovici, S. (red.). (1984). Social Representations. Cambridge: Cambridge University Press.
Gawroński, G., Kłoskowicz, M., Stawowa, A., Wycisk, A., Zygmunt, A. (2010). Metropolia w świetle opinii mieszkańców Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Raport z badań. W: R. Pyka (red.), Sposób na metropolię. Idee a społeczne oczekiwania wobec projektu utworzenia śląsko-zagłębiowskiej metropolii (ss. 21–90). Katowice: UM Katowice, RSS MSNP UŚ.
Gitling, M. (2015). Znaczenie strategii w rozwoju miast. W: M. Malikowski, M. Palak, J. Halik (red.), Społeczne i ekonomiczne aspekty urbanizacji i metropolizacji (ss. 147–154). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.
Glińska, E., Florek, M., Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta. Od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer.
Hausner, J. (2010). W kierunku rządzenia interaktywnego. W: A. Bosacki, H. Izdebski, A. Nelicki, I. Zachariasz (red.), Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i w Europie (ss. 94–103). Warszawa: Liber Sp. z o.o.
Kasperek, A. (2012). Praca i wzory konsumpcji. W: A. Barciak, E. Chojecka, S. Fertacz (red.), Katowice. Środowisko, dzieje, kultura, język i społeczeństwo, t. 2. (ss. 501–506). Katowice: Muzeum Historii Katowic.
Kijonka, J. (2016). Praca i wzory konsumpcji. W: A. Barciak, A.T. Jankowski (red.), Sosnowiec. Obraz miasta i jego dzieje, t. 2 (ss. 567–571). Sosnowiec: Muzeum w Sosnowcu.
Klasik, A., Biniecki J., Ochojski, A. (2014). Metropolitalny foresight strategiczny: metodologia i studium przypadku. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.
Kożuch, B. (2017). Problematyka tożsamości metropolitalnej w zarządzaniu terytorialnym metropolią Kraków. Zarządzanie Publiczne, 1(37), 51–64. DOI: https://doi.org/10.4467/20843968ZP.16.006.6502
Moscovici, S. (2001). Social Representations: Explorations in Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
Pagès, D. (2010). La métropole parisienne et ses récits: du projet de territoire à une possible identité narrative dialoguée? Quaderni, 73, 9–24. DOI: https://doi.org/10.4000/quaderni.441
Schein, E.H. (1985). Organisational Culture and Leadership: A Dynamic View. San Francisco: Jossey-Bass Publishing.
Sułkowski, Ł. (2008). Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną? Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 6, 9–25.
Szczepański, M.S. (1998). Regionalizm górnośląski: między plemiennością a systemem globalnym. W: A. Sułek, M.S. Szczepański (red.), Śląsk – Polska – Europa. Zmieniające się społeczeństwo w perspektywie lokalnej i globalnej: Księga X Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego (ss. 17–39). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sześciło, D. (2020). Samorząd–centrum. Bilans po trzydziestu latach od odrodzenia się samorządu i pięciu latach nowego centralizmu. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.
Taylor, L., Willis, A. (2006). Medioznawstwo. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wycisk, A. (2012). Nowa marka miejska: jej kreacja i społeczna recepcja. Przykład Metropolii „Silesia”. Ekonomia, 29, 86–105.
Zuzańska-Żyśko, E. (2016). Procesy metropolizacji. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zuzańska-Żyśko, E., Sitek, S. (2018). Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w kontekście wyzwań społeczno-gospodarczych. Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa, 9(2), 68–80.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy