Abstrakt
Significant others are the people who maintain close relationships with an individual and who influence the individual’s functioning. In case of youth this category typically includes their parents, siblings, partners (boyfriends or girlfriends) as well as peers. Significant others can also be defined as people who have particular bearing on the individual’s primary socialization. The latter is usually chiefly influenced by the parents. This article aims firstly to demonstrate the position of the father among significant others the view of young people, using the results of CBOS (Public Opinion Research Center) social opinion surveys. Secondly, the purpose of the article is to compare the educational roles which both parents enact as a young person’s partners in discussions on politics, school, future plans, personal issues and sex.
Bibliografia
Badinter, E. (1998). Historia miłości macierzyńskiej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, Liga Republikańska.
Badora, B. (2004). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: Młodzież 2003 (s. 92-106). Warszawa: CBOS.
Cebernik, R. (2002). Rola ojca w rozwoju dziecka i jej społeczno-kulturowe uwarunkowania. W: K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości (s. 187-208). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Chaunu, P. (1989). Cywilizacja wieku oświecenia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Chouraqui, A. (1995). Życie codzienne ludzi Biblii. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Dąbkowski, P. (1910). Prawo prywatne polskie. Tom 1, Lwów: Towarzystwo dla Popierania Nauki Polskiej.
Delumeau, J., Roche, D. (red.). (1995). Historia ojców i ojcostwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Eckmann, A. (1985). Starożytna rodzina grecka i rzymska. Vox Patrum, 8/9, 29-51. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.10417
Feliksiak, M., Roguska, B. (2009). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: Młodzież 2008 (s. 99-114). Warszawa: CBOS.
Flandrin, J.-L. (1998). Historia rodziny. Warszawa: Volumen, Liga Republikańska.
Gębka, M. (2006). Trzy pytania o kryzys ojcostwa. Roczniki Socjologii Rodziny, 17, 117-137.
Gębka, M. (2008). Społeczna rola ojca [niepublikowana rozprawa doktorska]. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Socjologii.
Gębka, M. (2009). Ojciec jako organizator czasu wolnego. Roczniki Socjologii Rodziny, 19, 109-131.
Gębka, M. (2013). Rola ojca w antycznej Grecji i Rzymie, Poznańskie Zeszyty Humanistyczne. XX, 33-49.
Gębka, M. (2016). Judeochrześcijańskie źródła europejskiego ojcostwa. Poznańskie Zeszyty Humanistyczne, XXXII, 48-60.
Gębka, M. (2021). Znaczenie innego/partnera w koncepcji roli społecznej. W: M. Gębka, E. Kotkowska, Otwartość na innego: rola społeczna – interakcja – relacja – dialog (s. 79-102). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny.
Gębka, M. (2022). Pożegnanie z patriarchatem? Refleksja o najważniejszych uwarunkowaniach przemian roli ojca w rodzinie w XIX i XX wieku. W: L. Bakiera (red.), Rodzicielstwo w zmieniającym się świecie (s. 105-117). Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM.
Grabowska, M. (2022). Młodzież 2021 – u progu dorosłości. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2021 (s. 7-13). Warszawa: CBOS.
Gwiazda, M. (2022). Informacje o badaniu. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2021 (s. 14-15). Warszawa: CBOS.
Hamman, A. G. (1990). Życie codzienne pierwszych chrześcijan (95-197). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Jurewicz, O., Winniczuk, L. (1970). Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym. Warszawa: PWN.
King, M. L. (2001). Kobieta. W: E. Garin (red.), Człowiek renesansu (s. 283-337). Warszawa: Volumen.
Kornas-Biela, D. (2001). Współczesny kryzys ojcostwa. W: D. Kornas-Biela (red.), Oblicza ojcostwa (s. 171-192). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Marrou, H. I. (1969). Historia wychowania w starożytności. Warszawa: PIW.
Mierzwiński, B. (1998). Mężczyzna istota nieznana. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.
Mincer, F. (1994) Kształcenie i nauka domowa dzieci w świetle pamiętników staropolskich (XVII w.). W: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX (s. 191-201). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Pałubicki, W., Iluk, J. (1995). Małżeństwo i rodzina w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Parsons, T., Bales, R. F. (1955). Family, Socialization and Interaction Process. Glencoe: Free Press.
Pawłowska, B. (2012). Socjalizacja (Socialization).W: K. T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej (s. 250-254). Warszawa: Difin.
Pindur, G., Pindur, P. (1999). On i ona w Biblii. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.
Reinsberg, C. (1998). Obyczaje seksualne starożytnych Greków. Gdynia: „Uraeus”.
Roguska, B. (2014). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: M. Grabowska, J. Kalka (red.), Młodzież 2013 (s. 100-111). Warszawa: CBOS.
Roguska, B. (2017). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2016 (s. 19-30). Warszawa: CBOS.
Roguska, B. (2019). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2018 (s. 19-31). Warszawa: CBOS.
Roguska, B. (2022). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2021 (s. 16-30). Warszawa: CBOS.
Roguska, B., Feliksiak, M. (2011). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: Młodzież 2010 (s. 88-102). Warszawa: CBOS.
Rops, D. (1965). Życie codzienne w Palestynie w czasach Chrystusa. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Rubinkiewicz, R. (1997). Rodzina jako środowisko wychowawcze. W: G. Witaszek (red.), Biblia o rodzinie (s. 37-46). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Stanula, E. (1994). Rodzina kształtująca system wartości w ujęciu św. Jana Chryzostoma. W: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX (s. 81-94). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szlaga, J. (1980). Społeczne i teologiczne aspekty biblijnego spojrzenia na dziecko. Zeszyty Naukowe KUL, R. 23, nr 3 (91), 51-61.
Ślęzak, I. (2012). Znaczący inny (Significant other/relevant other).W: K. T. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej (s. 338-341). Warszawa: Difin.
Tarn, W. (1957). Cywilizacja hellenistyczna. Warszawa: PWN.
Uciecha, A. (2002). Rola ojca w procesie wychowania domowego na podstawie traktatu św. Jana Chryzostoma „O wychowaniu dzieci”. W: J. Jundziłł, D. Żołądź-Strzelczyk (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. T. 1, Starożytność – Średniowiecze (205-218). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Wilk, J. (1994). Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w doktrynie Kościoła katolickiego. W: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX (s. 137-152). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Winniczuk, L. (1983). Ludzie zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu. Warszawa: PWN.
Zabłocki, J. (1995). Rodzina rzymska w świetle „Noctes Atticae” Aulusa Gelliusa. W: J. Jundziłł (red.), Rodzina w społeczeństwach antycznych i wczesnym chrześcijaństwie. Literatura, prawo, epigrafika, sztuka (s. 45-57). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Żołądź, D. (1994). Rodzina szlachecka jako środowisko wychowawcze (XVI – XVII w.). W: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX (s. 181-189). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Żołądź-Strzelczyk, D. (2002). Rozumienie dzieciństwa. W: J. Jundziłł, D. Żołądź-Strzelczyk (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Starożytność – Średniowiecze (s. 9-24). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Żyromski, M. (1994). Pozycja ojca rodziny (pater familias) w wychowaniu w rodzinie rzymskiej. W: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX (s. 75-80). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Mikołaj Gębka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy