Abstrakt
The presented research is a part of the broader project carried out in Poland to reconstruct the ways of experiencing the first wave of the COVID-19 Pandemic. Personal documents were obtained from psychology students elaborating daily their current experience in a written form – using proposed patterns (narrative “Subjective Figures”). The semantic analysis of 30 “Pandi-Diaries” was conducted by coders according to our Coding Sheet on three levels of text organization: content analysis, formal and meaning-making aspects. The results confirm other researchers’ reports about the visible domination of “avoiding” and/or “task-oriented” responses to the COVID-19 Pandemic’s first wave. Parallelly, results indicate the incomplete competencies of our Diaries’ Authors in their differentiation of internal states, and a kind of resistance in the use of the developmental potentiality which transcends survive and social adaptation tasks. The results can be applied in counselling, psychotherapy and supporting life-long “existential resilience” deep education activities.
Bibliografia
Allan, D. (2020). Pandemic Diaries: Why journaling now is the best time to start or restart, CNN. https://edition.cnn.com/2020/12/14/health/start-a-journal-diary-wellness-wisdom-project (dostęp: 17.06.2022).
Arora, J.A., Arora, R. (2021). The Post-pandemic Diaries – Exploring Life After Pandemic: A one month daily journal. Las Vegas, NV.
Baricco, A. (2020). The Game. Rewolucja cyfrowa, tłum. A. Pawłowska-Zampino. Warszawa: Wydawnictwo Sonia Draga.
Barni, D., Danioni, F., Canzi, E., Ferrari, L., Ranieri, S., Lanz, M., Iafrate, R., Regalia, C., Rosnati, R. (2020). Facing the COVID-19 Pandemic: The role of sense of coherence, Frontiers in Psychology. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.578440
Bauman, Z. (2011). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 1(200), 435–458.
Bauman, Z. (2018). Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, tłum. K. Lebak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Wydawnictwo Polityka.
Bernstein, B. (2003). Class, Codes and Control. London: Routledge.
Bogunia-Borowska, M. (2021). Doświadczenie zmiany w czasie pandemii. Perspektywa fenomenologiczna. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności) (ss. 57–91). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Borecka-Biernat, D. (2021). Strategia unikowego radzenia sobie młodzieży w wieku dorastania. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 12(1), 213–229. DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.14
Brach-Czaina, J. (2018). Szczeliny istnienia. Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie.
Butewicz, W., Adamczyk, J., Tomkowicz, M. (2020). Świat w grupie ryzyka. Kraków–Warszawa: Instytut Literatury i Oficyna Wydawnicza Volumen.
Czapliński, P., Bednarek, J.B. (red.). (2022). To powróci. Przeszłość i przyszłość pandemii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Didem, A., Gülay, D. (2019). A Current Paradigm: Written Emotional Disclosure. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar, 11(1), 65–79. DOI: https://doi.org/10.18863/pgy.364852
Gabińska, A., Zalewski, B., Szymczyk, B., Suszek, H., Jędrasik-Styła, M. (2012). The Mechanisms of Mental Health and Mental Disorders in the Dialogical Self-theory. Annals of Psychology, 15(4), 7–26.
Gerhold, L. (2020). COVID-19: Risk perception and coping strategies, https://psyarxiv.com/xmpk4/ (dostęp: 17.06.2022). DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/xmpk4
Głowacka, M. (2022). Izolacja – festiwal przebodźcowania. W: M. Głowacka, M. Helak, M. Łukianow, M. Mazzini, J. Orchowska, Pamiętniki Pandemii (ss. 59–81). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Głowacka, M., Helak, M., Kościńska, J. (2020). Konkurs „Pamiętniki pandemii”. Założenia, wyniki, wstępne refleksje. Autobiografia. Kultura. Literatura. Media, 2(15), 227–242. DOI: https://doi.org/10.18276/au.2020.2.15-17
Głowacka, M., Helak, M., Łukianow, M., Mazzini, M., Orchowska, J. (2022). Pamiętniki Pandemii. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Grieder, A. (2009). What Are Boundary Situations? A Jaspersian notion reconsidered. Journal of the British Society for Phenomenology, 40(3), 330–336. DOI: https://doi.org/10.1080/00071773.2009.11006692
Gumuła, W. (red.). (2021). Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Hamer, K., Baran, M., Marchlewska, M., Koniasty, K. (2021). Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania, postawy i dobrostan Polaków – raport, https://web.swps.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/23160-rok-w-pandemii-jej-wplyw-na-zachowaniapostawy-i-dobrostan-polakow (dostęp: 17.06.2022).
Helak, M. (2022). Trauma społeczna? Dzienniki terapeutyczne czasu pandemii. W: P. Czapliński, J.B. Bednarek (red.), To powróci. Przeszłość i przyszłość pandemii (ss. 323–340). Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Hermans, H. (1996). Voicing the Self: From information processing to dialogical interchange, Psychological Bulletin, 119, 31–50. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.119.1.31
Hesse, H. (2016). Siddhartha, tłum. M. Łukasiewicz. Poznań: Media Rodzina.
Jacobsen, B. (2007). Invitation to Existential Psychology: A Psychology for the Unique Human Being. Hoboken, NJ: John Willey & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470773222
Klakla, K., Księżyk, J., Mżyk, M., Pohl, S., Prylińska, M., Stryjecka, J., Tuszyńska, A. (2020). Jutro nie mieści się w głowie. Dzienniki czasu pandemii. Warszawa: BlueBird.
Łukianow, M., Mazzini, J., Kościńska, J., Helak, M., Głowacka, M. (2020). Poles in the Face of Forceed Isolation: A study of the Polish society during the Covid-19 pandemic based on ‘Pandemic Diaries’ competition. European Societies, 23, 844–858 DOI: https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1841264
Mazzini, M. (2022). Polski czy niepolski? Koronawirus a kwestia narodowa. W: M. Głowacka, M. Helak, M. Łukianow, M. Mazzini, J. Orchowska, Pamiętniki Pandemii (ss. 241–271). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Meretoja, H. (2020). Narrative Agency, Life Writing, and the Experience of Illness, Oxford Centre for Life Writing, 5 May, https://oclw.web.ox.ac.uk/article/narrative-agency-life-writing-and-the-experience-of-illness (dostęp: 14.06.2022).
Mudyń, K. (2018). Pochwała wiedzy negatywnej. Szkice na obie ręce. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840997
Murray, P., Munro, K., Taylor, S. (2020). Note to Self: A pandemic is a great time to keep a diary, 4 tips for success, The Conversation, https://theconversation.com/note-toself-a-pandemic-is-a-great-time-to-keep-a-diary-plus-4-tips-for-success-144063 (dostęp: 17.06.2022).
Nowakowska, K. (2021). Rok z koronawirusem: Od paniki, przez luz, do fatalizmu, Gazeta Prawna, 4.03.2021, https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly/8111858,szczepienia-maseczki-rok-z-koronawirusem-zycie-codzienne.html (dostęp: 17.06.2022).
Pawłowicz, B., Chmura, J., Baran, M. (2022). Krótki lont. COVID-19 a zdrowie psychiczne. Badania WHO, https://covid19psychologia.com/ (dostęp: 14.06.2022).
Pearson, C.S. (2015). Awakening the Heroes Within: Twelve Archetypes to Help Us Find Ourselves and Transform Our World. San Francisco: HarperOne.
Pennebaker, J.W. (2004). Theories, Therapies, and Taxpayers: On the complexities of the expressive writing paradigm. Clinical Psychology: Science and Practice, 11, 138–142. DOI: https://doi.org/10.1093/clipsy.bph063
Perzycka, E., Baron-Polańczyk, E., Gliniecka, M., Lib, W. (red.). (2022). Dzienniki z pandemii. Autorefleksje nauczycieli akademickich i studentów w kontekście edukacji zdalnej w Polsce. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Polkowski, J. (2020). Pandemia i inne plagi. Notatki marzec–lipiec 2020. Kraków–Warszawa: Instytut Literatury – Oficyna Wydawnicza Volumen.
Radzińska, J., Pustułka, P. (2021). A Win for the Middle Class? A Qualitative Study Mapping „Benefits” from the National Quarantine. Kultura i Społeczeństwo, 65(1), 43–63. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2021.65.1.1
Rembierz, M. (2021). Stan pandemii jako ćwiczenie duchowe. O uczeniu się i oswajaniu siebie w stanie pandemicznej zapaści i dezorientacji witalnej. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności) (ss. 223–245). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.
Rodak, P. (2020). Teraz jest inny świat. Kilka refleksji o pamiętnikach czasu pandemii, Mały Format, 7–8, http://malyformat.com/2020/09/teraz-jest-inny-swiat-kilka-refleksji-opamietnikach-czasu-pandemii/ (dostęp: 17.06.2022).
Rodak, P., Malusa, A.N. (2021). Pandemic Diaries: The year in Poland. Biography, 44(1), 126–132. DOI: https://doi.org/10.1353/bio.2021.0020
Sroczyński, G. (2020). „Umiem myśleć. Umiem czekać. Umiem pościć”. To najlepsze wyposażenie na nadchodzące lata, Next, https://next.gazeta.pl/next/7,173953,25847667,umiem-myslec-umiem-czekac-umiem-poscic-to-najlepsze-wyposazenie.html (dostęp: 14.06.2022).
Straś-Romanowska, M. (2005). Jakość życia w świetle założeń psychologii zorientowanej na osobę. W: M. Straś-Romanowska, K. Lachowicz-Tabaczek, A. Szmajke (red.), Jakość życia w badaniach empirycznych i refleksji teoretycznej (ss. 261–274). Warszawa: Komitet Naukowy PAN.
Śleszyński, D. (1998). Wędrówka doświadczenia. Podejście fenomenologiczne i egzystencjalne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Trans Humana.
Taleb, N.N. (2020). Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Todorova, I., Albers, L., Aronson, N., Baban, A., Benyamini i in. (2021). „What I thought was so important isn’t really that important”: International perspectives on making meaning during the first wave of the COVID-19 pandemic. Health Psychology and Behavioral Medicine, 9(1), 830–857. DOI: https://doi.org/10.1080/21642850.2021.1981909
Tokarska, U. (2014a). The Beneficial Life Stories: Health and mental resilience from the narrative perspective. W: T. Ostrowski, I. Sikorska (red.), Health and Resilience (ss. 57–85). Kraków: Jagiellonian University Press.
Tokarska, U. (2014b). Reaching Narrative Identity Inside the Inner Plurality Within the Dialogical Context. W: M. Pourkos (red.), Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin: Applications in Psychology, Education, Art & Culture (ss. 206–226). Saarbrucken: Lambert Academic Publishing.
Tomaino, S.C.M., Cipolletta, S., Kostova, Z., Todorova, I. (2021). Stories of Life During the First Wave of the COVID-19 Pandemic in Italy: A Qualitative Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 7630. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18147630
Trzebiński, J. (red.). (2001). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Venuleo, C., Marinaci, T., Gennaro, A., Palmeri, A. (2020). The Meaning of Living in the Time of COVID-19: A Large Sample Narrative Inquiry. Frontiers in Psychology. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577077
Wellington, E. (2021). Pandemic Trauma Affects Our Memory: Here’s how to be intentional about the way we tell the story of this year, The Philadelphia Inquirer, 9.03.2021, https://www.inquirer.com/philly-tips/covid19-narrative-memories-trauma-20210309.html (dostęp: 21.11.2023).
Wethington, E. (2003). Turning Points as Opportunities for Psychological Growth. W: C.L.M. Keyes, J. Haidt (red.), Flourishing: Positive Psychology and the Life Welllived (ss. 37–53). Washington: American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10594-002
Wilkowski, M. (2020). Pandemia archiwów. Dwutygodnik.com, 06.2020, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8977-pandemia-archiwow.html (14.06.2022).
Wiosnę odwołano. Antologia Dzienników Pandemicznych (praca zbiorowa) (2020). Kraków–Warszawa: Instytut Literatury – Oficyna Wydawnicza Volumen.
Yalom, I.D. (2008). Psychoterapia egzystencjalna, tłum. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Urszula Tokarska, Joanna Ruczaj
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy