„Pandi-Project”. Narracyjna metabolizacja doświadczenia w „Dziennikach czasu pandemii”
PDF

Słowa kluczowe

COVID-19 experience
personal documents analysis
existential adaptation and resilience
narrative experience metabolization

Jak cytować

Tokarska, U., & Ruczaj, J. (2023). „Pandi-Project”. Narracyjna metabolizacja doświadczenia w „Dziennikach czasu pandemii”. Człowiek I Społeczeństwo, 56, 189–217. https://doi.org/10.14746/cis.2023.56.9

Abstrakt

The presented research is a part of the broader project carried out in Poland to reconstruct the ways of experiencing the first wave of the COVID-19 Pandemic. Personal documents were obtained from psychology students elaborating daily their current experience in a written form – using proposed patterns (narrative “Subjective Figures”). The semantic analysis of 30 “Pandi-Diaries” was conducted by coders according to our Coding Sheet on three levels of text organization: content analysis, formal and meaning-making aspects. The results confirm other researchers’ reports about the visible domination of “avoiding” and/or “task-oriented” responses to the COVID-19 Pandemic’s first wave. Parallelly, results indicate the incomplete competencies of our Diaries’ Authors in their differentiation of internal states, and a kind of resistance in the use of the developmental potentiality which transcends survive and social adaptation tasks. The results can be applied in counselling, psychotherapy and supporting life-long “existential resilience” deep education activities.

https://doi.org/10.14746/cis.2023.56.9
PDF

Bibliografia

Allan, D. (2020). Pandemic Diaries: Why journaling now is the best time to start or restart, CNN. https://edition.cnn.com/2020/12/14/health/start-a-journal-diary-wellness-wisdom-project (dostęp: 17.06.2022).

Arora, J.A., Arora, R. (2021). The Post-pandemic Diaries – Exploring Life After Pandemic: A one month daily journal. Las Vegas, NV.

Baricco, A. (2020). The Game. Rewolucja cyfrowa, tłum. A. Pawłowska-Zampino. Warszawa: Wydawnictwo Sonia Draga.

Barni, D., Danioni, F., Canzi, E., Ferrari, L., Ranieri, S., Lanz, M., Iafrate, R., Regalia, C., Rosnati, R. (2020). Facing the COVID-19 Pandemic: The role of sense of coherence, Frontiers in Psychology. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.578440

Bauman, Z. (2011). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 1(200), 435–458.

Bauman, Z. (2018). Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, tłum. K. Lebak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Warszawa: Wydawnictwo Polityka.

Bernstein, B. (2003). Class, Codes and Control. London: Routledge.

Bogunia-Borowska, M. (2021). Doświadczenie zmiany w czasie pandemii. Perspektywa fenomenologiczna. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności) (ss. 57–91). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.

Borecka-Biernat, D. (2021). Strategia unikowego radzenia sobie młodzieży w wieku dorastania. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 12(1), 213–229. DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.14

Brach-Czaina, J. (2018). Szczeliny istnienia. Warszawa: Wydawnictwo Dowody na Istnienie.

Butewicz, W., Adamczyk, J., Tomkowicz, M. (2020). Świat w grupie ryzyka. Kraków–Warszawa: Instytut Literatury i Oficyna Wydawnicza Volumen.

Czapliński, P., Bednarek, J.B. (red.). (2022). To powróci. Przeszłość i przyszłość pandemii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Didem, A., Gülay, D. (2019). A Current Paradigm: Written Emotional Disclosure. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar, 11(1), 65–79. DOI: https://doi.org/10.18863/pgy.364852

Gabińska, A., Zalewski, B., Szymczyk, B., Suszek, H., Jędrasik-Styła, M. (2012). The Mechanisms of Mental Health and Mental Disorders in the Dialogical Self-theory. Annals of Psychology, 15(4), 7–26.

Gerhold, L. (2020). COVID-19: Risk perception and coping strategies, https://psyarxiv.com/xmpk4/ (dostęp: 17.06.2022). DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/xmpk4

Głowacka, M. (2022). Izolacja – festiwal przebodźcowania. W: M. Głowacka, M. Helak, M. Łukianow, M. Mazzini, J. Orchowska, Pamiętniki Pandemii (ss. 59–81). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Głowacka, M., Helak, M., Kościńska, J. (2020). Konkurs „Pamiętniki pandemii”. Założenia, wyniki, wstępne refleksje. Autobiografia. Kultura. Literatura. Media, 2(15), 227–242. DOI: https://doi.org/10.18276/au.2020.2.15-17

Głowacka, M., Helak, M., Łukianow, M., Mazzini, M., Orchowska, J. (2022). Pamiętniki Pandemii. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Grieder, A. (2009). What Are Boundary Situations? A Jaspersian notion reconsidered. Journal of the British Society for Phenomenology, 40(3), 330–336. DOI: https://doi.org/10.1080/00071773.2009.11006692

Gumuła, W. (red.). (2021). Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.

Hamer, K., Baran, M., Marchlewska, M., Koniasty, K. (2021). Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania, postawy i dobrostan Polaków – raport, https://web.swps.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/23160-rok-w-pandemii-jej-wplyw-na-zachowaniapostawy-i-dobrostan-polakow (dostęp: 17.06.2022).

Helak, M. (2022). Trauma społeczna? Dzienniki terapeutyczne czasu pandemii. W: P. Czapliński, J.B. Bednarek (red.), To powróci. Przeszłość i przyszłość pandemii (ss. 323–340). Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Hermans, H. (1996). Voicing the Self: From information processing to dialogical interchange, Psychological Bulletin, 119, 31–50. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.119.1.31

Hesse, H. (2016). Siddhartha, tłum. M. Łukasiewicz. Poznań: Media Rodzina.

Jacobsen, B. (2007). Invitation to Existential Psychology: A Psychology for the Unique Human Being. Hoboken, NJ: John Willey & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470773222

Klakla, K., Księżyk, J., Mżyk, M., Pohl, S., Prylińska, M., Stryjecka, J., Tuszyńska, A. (2020). Jutro nie mieści się w głowie. Dzienniki czasu pandemii. Warszawa: BlueBird.

Łukianow, M., Mazzini, J., Kościńska, J., Helak, M., Głowacka, M. (2020). Poles in the Face of Forceed Isolation: A study of the Polish society during the Covid-19 pandemic based on ‘Pandemic Diaries’ competition. European Societies, 23, 844–858 DOI: https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1841264

Mazzini, M. (2022). Polski czy niepolski? Koronawirus a kwestia narodowa. W: M. Głowacka, M. Helak, M. Łukianow, M. Mazzini, J. Orchowska, Pamiętniki Pandemii (ss. 241–271). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Meretoja, H. (2020). Narrative Agency, Life Writing, and the Experience of Illness, Oxford Centre for Life Writing, 5 May, https://oclw.web.ox.ac.uk/article/narrative-agency-life-writing-and-the-experience-of-illness (dostęp: 14.06.2022).

Mudyń, K. (2018). Pochwała wiedzy negatywnej. Szkice na obie ręce. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840997

Murray, P., Munro, K., Taylor, S. (2020). Note to Self: A pandemic is a great time to keep a diary, 4 tips for success, The Conversation, https://theconversation.com/note-toself-a-pandemic-is-a-great-time-to-keep-a-diary-plus-4-tips-for-success-144063 (dostęp: 17.06.2022).

Nowakowska, K. (2021). Rok z koronawirusem: Od paniki, przez luz, do fatalizmu, Gazeta Prawna, 4.03.2021, https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly/8111858,szczepienia-maseczki-rok-z-koronawirusem-zycie-codzienne.html (dostęp: 17.06.2022).

Pawłowicz, B., Chmura, J., Baran, M. (2022). Krótki lont. COVID-19 a zdrowie psychiczne. Badania WHO, https://covid19psychologia.com/ (dostęp: 14.06.2022).

Pearson, C.S. (2015). Awakening the Heroes Within: Twelve Archetypes to Help Us Find Ourselves and Transform Our World. San Francisco: HarperOne.

Pennebaker, J.W. (2004). Theories, Therapies, and Taxpayers: On the complexities of the expressive writing paradigm. Clinical Psychology: Science and Practice, 11, 138–142. DOI: https://doi.org/10.1093/clipsy.bph063

Perzycka, E., Baron-Polańczyk, E., Gliniecka, M., Lib, W. (red.). (2022). Dzienniki z pandemii. Autorefleksje nauczycieli akademickich i studentów w kontekście edukacji zdalnej w Polsce. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Polkowski, J. (2020). Pandemia i inne plagi. Notatki marzec–lipiec 2020. Kraków–Warszawa: Instytut Literatury – Oficyna Wydawnicza Volumen.

Radzińska, J., Pustułka, P. (2021). A Win for the Middle Class? A Qualitative Study Mapping „Benefits” from the National Quarantine. Kultura i Społeczeństwo, 65(1), 43–63. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2021.65.1.1

Rembierz, M. (2021). Stan pandemii jako ćwiczenie duchowe. O uczeniu się i oswajaniu siebie w stanie pandemicznej zapaści i dezorientacji witalnej. W: W. Gumuła (red.), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności) (ss. 223–245). Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy Nomos.

Rodak, P. (2020). Teraz jest inny świat. Kilka refleksji o pamiętnikach czasu pandemii, Mały Format, 7–8, http://malyformat.com/2020/09/teraz-jest-inny-swiat-kilka-refleksji-opamietnikach-czasu-pandemii/ (dostęp: 17.06.2022).

Rodak, P., Malusa, A.N. (2021). Pandemic Diaries: The year in Poland. Biography, 44(1), 126–132. DOI: https://doi.org/10.1353/bio.2021.0020

Sroczyński, G. (2020). „Umiem myśleć. Umiem czekać. Umiem pościć”. To najlepsze wyposażenie na nadchodzące lata, Next, https://next.gazeta.pl/next/7,173953,25847667,umiem-myslec-umiem-czekac-umiem-poscic-to-najlepsze-wyposazenie.html (dostęp: 14.06.2022).

Straś-Romanowska, M. (2005). Jakość życia w świetle założeń psychologii zorientowanej na osobę. W: M. Straś-Romanowska, K. Lachowicz-Tabaczek, A. Szmajke (red.), Jakość życia w badaniach empirycznych i refleksji teoretycznej (ss. 261–274). Warszawa: Komitet Naukowy PAN.

Śleszyński, D. (1998). Wędrówka doświadczenia. Podejście fenomenologiczne i egzystencjalne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Trans Humana.

Taleb, N.N. (2020). Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Todorova, I., Albers, L., Aronson, N., Baban, A., Benyamini i in. (2021). „What I thought was so important isn’t really that important”: International perspectives on making meaning during the first wave of the COVID-19 pandemic. Health Psychology and Behavioral Medicine, 9(1), 830–857. DOI: https://doi.org/10.1080/21642850.2021.1981909

Tokarska, U. (2014a). The Beneficial Life Stories: Health and mental resilience from the narrative perspective. W: T. Ostrowski, I. Sikorska (red.), Health and Resilience (ss. 57–85). Kraków: Jagiellonian University Press.

Tokarska, U. (2014b). Reaching Narrative Identity Inside the Inner Plurality Within the Dialogical Context. W: M. Pourkos (red.), Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin: Applications in Psychology, Education, Art & Culture (ss. 206–226). Saarbrucken: Lambert Academic Publishing.

Tomaino, S.C.M., Cipolletta, S., Kostova, Z., Todorova, I. (2021). Stories of Life During the First Wave of the COVID-19 Pandemic in Italy: A Qualitative Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 7630. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18147630

Trzebiński, J. (red.). (2001). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Venuleo, C., Marinaci, T., Gennaro, A., Palmeri, A. (2020). The Meaning of Living in the Time of COVID-19: A Large Sample Narrative Inquiry. Frontiers in Psychology. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577077

Wellington, E. (2021). Pandemic Trauma Affects Our Memory: Here’s how to be intentional about the way we tell the story of this year, The Philadelphia Inquirer, 9.03.2021, https://www.inquirer.com/philly-tips/covid19-narrative-memories-trauma-20210309.html (dostęp: 21.11.2023).

Wethington, E. (2003). Turning Points as Opportunities for Psychological Growth. W: C.L.M. Keyes, J. Haidt (red.), Flourishing: Positive Psychology and the Life Welllived (ss. 37–53). Washington: American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10594-002

Wilkowski, M. (2020). Pandemia archiwów. Dwutygodnik.com, 06.2020, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8977-pandemia-archiwow.html (14.06.2022).

Wiosnę odwołano. Antologia Dzienników Pandemicznych (praca zbiorowa) (2020). Kraków–Warszawa: Instytut Literatury – Oficyna Wydawnicza Volumen.

Yalom, I.D. (2008). Psychoterapia egzystencjalna, tłum. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.