Abstrakt
One widely accessible and popular way of improving people’s quality of life is tourism, and its popularity is growing in Poland. The purpose of the article is to describe and analyze family practices developed while independent travelling with children.
The research is preliminary. It consists from the qualitative content analysis of Polish-language family travel blogs. It is assumed that bloggers’ discourse includes typical experiences of leisure time in contemporary society. The study shows that, according to bloggers, the desired model of family life is a nuclear family liberated from the social environment („significant others”, state institutions). Strong bonds within the small, two-generation family are based on the search for experiences, surprises, spontaneity and spending „quality”, educational time together. During the journey the process of primary socialization is successfully completed, children internalize their parents’ passion for travelling. The effects of the study can serve as a basis for further research on the role of leisure activities for bonds between family members and the socialization process.
Bibliografia
Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Scholar.
Berger, P., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Delekta, A., Stecko, J. (2020). Family tourism and its influence on students’ behaviours as tourists. Humanities and Social Sciences, 27(2), 45–54. DOI: https://doi.org/10.7862/rz.2020.hss.15
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gregor, B., Kaczorowska-Spychalska, D. (2016). Blogi w procesie komunikacji marketingowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8088-416-8
Hargreaves, T. (2011). Practicing behaviour change: Applying social practice theory to pro-environmental behaviour change. Journal of Consumer Culture, 11(1), 79–99. DOI: https://doi.org/10.1177/1469540510390500
Knast, P. (2018). Esej o aktualność teorii Stuarta Halla w kontekście badań nad blogosferą. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 13(1), 143–151. DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2018.13.11
Kochanek, P. (2018). Blogi podróżnicze – nowa forma komunikacji dzieci, dla dzieci czy o dzieciach? Orbis Linguarum, 51, 329–342.
Kornas-Biela, D. (2023). Kulturowo-społeczne uwarunkowania niskiej dzietności w Polsce. W: M. Witkowska (red.), Uwarunkowania dzietności. Materiały z III Kongresu Demograficznego (s. 71–95). Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa, Główny Urząd Statystyczny.
Kowalczyk-Anioł, J., Włodarczyk, B. (2011). Turystyka rodzinna – istota i zakres pojęcia. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Turystyka rodzinna a zachowania prospołeczne (s. 9–25). Warszawa: „Kraj”.
Kozinets, R.V. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Leoński, J. (1999). Hasło: Metoda biograficzna. W: Z. Bokszański i in. (red.), Encyklopedia socjologii, t. 2, (s. 205). Warszawa: Oficyna Wydawnicza.
Morozova, I. (2016). Blog podróżniczy jako przestrzeń dla kreowania i komunikowania wzorów podróży. Folia Turistica, 40, 119–133. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4022
Murray, L., McDonnell, L., Hinton-Smith, T., Ferreira, N., Walsh, K. (2019). Introduction: Family and families in motion. W: L. Murray, L. McDonnell, T. Hinton-Smith, N. Ferreira, K. Walsh (red.), Families in Motion: Ebbing and flowing through space and time (s. 1–16). Bingley: Emerald Publishing. DOI: https://doi.org/10.1108/978-1-78769-415-620191001
Ossowski, S. (1967). Z zagadnień psychologii społecznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Piątek, K. (2022). Blog jako współczesna forma autobiograficzna. Analiza wybranych przykładów, Media i Społeczeństwo, 17, 198–211. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.3162
Podemski, K. (2005). Socjologia podróży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Przecławski, K. (1996). Człowiek a turystyka: zarys socjologii turystyki. Kraków: F.H.U. „Albis”
Rogoż, M. (2023). Internetowe blogi jako sposób prezentacji miasta na przykładzie Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 21, 460–474. DOI: https://doi.org/10.24917/20811861.21.29
Różycki, P. (2009). Zarys wiedzy o turystyce. Kraków: Proksenia.
Schänzel, H.A., Yeoman, I. (2014). The future of family tourism. Tourism Recreation Research, 39(3), 343–360. DOI: https://doi.org/10.1080/02508281.2014.11087005
Schänzel, H.A., Yeoman, I. (2015). Trends in family tourism. Journal of Tourism Futures, 1(2), 141–147. DOI: https://doi.org/10.1108/JTF-12-2014-0006
Schatzki, T. (1996). Social Practices. A Wittgensteinian Approach to Human Activity and the Social. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527470
Schatzki, T.R. (2001). Practice mind-ed orders. W: T.R. Schatzki., K. Knorr Cetina, E. von Savigny (red.), The Practice Turn in Contemporary Theory. London: Routlege.
Seweryn, R. (2015). Podróżujące rodziny, czyli jak towarzystwo dzieci różnicuje zachowania konsumentów-turystów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 38, 149–159. DOI: https://doi.org/10.18276/pzfm.2015.38-14
Sikorska, M. (2019). Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce ‒ rekonstrukcja codzienności. Warszawa: Scholar.
Skowrońska, M., Schmidt, F. (2023). Teorie praktyk a praktyka badawcza: potencjał i ryzyka na przykładzie studiów nad rodziną. Studia Socjologiczne, 251(4), 69–95. DOI: https://doi.org/10.24425/sts.2023.148175
Stasiak, A. (2011). Turystyka rodzinna w świecie ponowoczesnym. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Turystyka rodzinna a zachowania prospołeczne (s. 27–38). Warszawa: Kraj.
Szews, P. (2013). Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek? Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 2(20) 2013, 271–289. DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.20.22
Webb, L.M., Wang, Y. (2013). Techniques for analyzing of blogs and microblogs. W: N. Sappleton (red.), Advancing Research Methods with New Technologies (s. 206–227). Information Science Reference. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-4666-3918-8.ch012
Więckiewicz, M. (2010). Społeczne konsekwencje hipertekstualności blogów. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 6, 101–111.
Żurek, A. (2020). O pożytkach płynących z badań nad rodziną. W: M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł (red.), Obszary życia rodzinnego i intymności (s. 69–78). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323543572.pp.69-78
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Stella Grotowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy
