Abstract
In the article, the author raises the question of what we can get to know or rather what social phenomena we can reach thanks to the studies on the individual’s social identity. The author adopts three essential features of sociological meaning of social identity: concentration on the consciousness part of life, subjective research orientation and the relational character of the individual’s social identity. Cognitive values are presented in the form of explicitly articulated questions, which are posed when we research on the identity of the individual in itself and when it helps to discover the other social phenomena, such as systems of values, mechanisms of the social exclusion-inclusion and mechanisms of the social diversity.
Irena Machaj, Walory poznawcze kategorii tożsamości społecznej jednostki [Cognitive values of the category of the individual’s social identity] edited by E. Smolarkiewicz, J. Kubera, „Człowiek i Społeczeństwo” vol. XLIV: Tożsamość i identyfikacje. Propozycje teoretyczne – doświadczenia badawcze [Identity and identifications. Theoretical proposals – research experiences], Poznań 2017, pp. 17-31, Adam Mickiewicz University. Faculty of Social Sciences Press. ISSN 0239-3271.
References
Barth F. (1969), Introduction, w: F. Barth (red.), Ethnic Groups and Boundaries, Bergen–Oslo: Universitets Forlaget, London: George Allen and Unwin.
Bauman Z. (1993), Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” nr 2.
Bauman Z. (2005), Konsumując życie, w: A. Jawłowska, M. Kempny (red.), Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze ku innej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bogunia-Borowska M. (2008), Codzienność życia społecznego – wyzwania dla socjologii XXI wieku, w: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Bokszański Z. (2005), Tożsamości zbiorowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość, „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Golka M. (2006), Czym bywa tożsamość?, w: M. Golka (red.), Kłopoty z tożsamością, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Hechter M. (2015), Od klasy do kultury, w: I. Borowik, J. Mucha (red.), Współczesne teorie socjologiczne, t. 2, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Jarymowicz M. (1994), Poznawcza indywiduacja a społeczne identyfikacje: model zależności między odrębnością schematów Ja-My/Inni i gotowością do identyfikowania się z innymi, w: M. Jarymowicz (red.), Poza egocentryczną perspektywą widzenia siebie i świata, Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Kwaśniewski K. (1986), Tożsamość społeczna i kulturowa, „Studia Socjologiczne” nr 3.
Machaj I. (1994), Strukturalne uwarunkowania podmiotowego rozwoju zbiorowości lokalnych, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Machaj I. (2005), Społeczno-kulturowe konteksty tożsamości mieszkańców wschodniego i zachodniego pogranicza Polski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Mucha J. (1999), Badania stosunków kulturowych z perspektywy mniejszości, w: J. Mucha (red.), Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Reykowski J. (1999), Kolektywizm i indywidualizm jako kategorie opisu zmian społecznych i mentalności, w: K. Gawlikowski i in. (red.), Indywidualizm a kolektywizm, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Szacki J. (2004), O tożsamości (zwłaszcza narodowej), „Kultura i Społeczeństwo” rok 48, nr 3.
Sztompka P. (1989), Socjologiczna teoria podmiotowości, w: P. Buczkowski, R. Cichocki (red.), Podmiotowość: możliwość, rzeczywistość, konieczność, Poznań: Wydawnictwo Nakom.
Sztompka P. (1990), Marksizm a współczesne teorie podmiotowości społecznej, w: W. Kwaśniewicz (red.), Orientacje teoretyczne we współczesnej socjologii, Kraków: Wydawnictwo UJ.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy